دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 27 فروردين 1393
کد 116

29 فروردين، روز حيات دوباره ارتش

29 فروردين به عنوان روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني در تقويم اين كشور ثبت شده است؛ روزي كه به گفته فرماندهان و پيشكسوتان ارتش، روز حيات دوباره اين مجموعه نظامي كشور است.

29 فروردين، روز حيات دوباره ارتش

29 فروردين به عنوان روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني در تقويم اين كشور ثبت شده است؛ روزي كه به گفته فرماندهان و پيشكسوتان ارتش، روز حيات دوباره اين مجموعه نظامي كشور است.

 

تحولاتي كه بلافاصله پس از پيروزي انقلاب اسلامي بوجود آمد موجب شد كه امام خميني(ره) در 28 فروردين 1358 پيامي تاريخي در رابطه با ارتش صادر و در آن، بر لزوم حمايت ملت ايران از اين مجموعه تاكيد كنند.

با پيروزي انقلاب اسلامي در 22 بهمن 1357، برخي افراد و گروه‌ها در داخل كشور با تكيه بر اين تحليل كه شاكله و ساختار ارتش (كه تا پيش از آن روز ارتش شاهنشاهي ايران ناميده مي‌شد) مبتني بر حمايت از رژيم پهلوي بوده و در تظاهرات مختلف پيش از انقلاب رودرروي مردم ايستاده است، بر طبل انحلال ارتش كوبيدند.

هرچند كه بسياري از نيروهاي ارتش در روزها و هفته‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي به صفوف انقلابيون پيوستند، اما موافقان طرح انحلال ارتش مي‌گفتند وقتي ارتش شاهنشاهي در برابر نظام شاهنشاهي قد علم كرده، چه تضميني وجود دارد كه ارتش جمهوري اسلامي ايران در برابر نظام جمهوري اسلامي قد علم نكند؟

در مقابل، امام (ره) معتقد بودند كه "اكنون ارتش در خدمت اسلام است و ارتش اسلامی است" و ايشان اين مساله را در پيام خود درباره ارتش نيز تصريح كردند.

در پيام رهبر كبير انقلاب اسلامي درباره ارتش آمده بود: « ملت شریف و مبارز ایران ـ وفقهم اللّه‏ تعالی

با اهدای سلام و سپاس از مجاهدات خستگی ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانۀ پیروزی رساندید و دست خیانتگران داخلی و خارجی را با خواست خدای بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید:

1- روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام می‏شود. ارتش محترم در این روز در شهرستانهای بزرگ با سازوبرگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نمایند.

2- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامی استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامی است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانی خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامی که حافظ استقلال و نگهبان مرزهای آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید برای حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.

3- افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامی می‏شود و نظام را از هم می‏پاشد. سربازان و درجه‏داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤسای فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادری رفتار نمایندو از دیکتاتوری که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامی باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامی و اطاعت کامل زیردست از مافوق و رعایت کامل مافوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود.

4- افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشی را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتی دارند یا اطلاع از مجرمیت کسی دارند، روی موازین شرعی و قانونی رسیدگی خواهد شد. دخالت بی‌جا در داخل ارتش موجب ضعف آنان می‏شود و مخالف انقلاب اسلامی است.

5- این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفاداری خود را از جمهوری اسلامی اعلام نمودند، اگر خدای نخواسته در رژیم طاغوتی خلاف و گناه صغیره کرده‏اند، با برگشت به سوی خدای تعالی و جمهوری اسلامی مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و اینجانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمی و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگانهای خود مستقر شوند. از خداوند تعالی عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب خورده‏ای را که می‏خواهند در صفوف مسلمانها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیاری ملت را در مقابل توطئه‏های غیر اسلامی امیدوار.

                                        والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ / روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی»

اين پيام تاريخي و حمايت همه‌جانبه امام(ره) از ارتش، جان دوباره‌اي به ارتش بخشيد. البته اين حمايت‌ها بي‌پاسخ نبود و عملكرد ارتش جمهوري اسلامي ايران در پايان بخشيدن به غائله كردستان، نشان داد كه پيش‌بيني امام(ره) در رابطه با وفاداري ارتش درست بوده است.

اوج اين وفاداري نيز در دوران دفاع مقدس به نمايش گذاشته شد؛ بطوريكه ارتش جمهوري اسلامي ايران نه تنها در همان روزهاي آغازين جنگ توانست دشمن را در زمين، هوا و دريا زمين‌گير كند يا به شدت به زحمت بيندازد، بلكه تا روز پاياني جنگ تحميلي، با تقديم 48 هزار شهيد، برگ زريني در تاريخ افتخارات خود ثبت كرد.

جلوگيري از نفوذ دشمن به خاك كشور در روزهاي آغازين جنگ آن هم در شرايطي كه دشمن آرزوي پيشروي تا تهران را در سر داشت، اجراي موفق عمليات "كمان 99" و پرواز 140 فروند جنگنده ايران بر فراز آسمان عراق به عنوان بزرگترين عمليات نيروي هوايي ارتش، انجام عمليات موفق "مرواريد" از سوي نيروي دريايي ارتش و با پشتيباني نيروي هوايي در 7 آذر 59 و در نتيجه فلج شدن نيروي دريايي عراق تا پايان جنگ و همچنين نقش موثر پدافند هوايي در عمليات‌هايي نظير كربلاي 5 و والفجر 8، تنها بخشي از افتخارات ارتش در هشت سال دفاع مقدس است.

روز 29 فروردين، روز "بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني ارتش" نيز هست. اين نيرو نقش بسيار موثري در جنگ تحميلي ايفا كرد و توان خود براي حراست از كشور را در عمليات‌هاي مختلفي از جمله آزادسازي سوسنگرد، ثامن‌الائمه، بيت‌المقدس، خيبر، نصر، مرصاد و ... به نمايش گذاشت و بدين ترتيب بود كه امام(ره) در پايان جنگ، اين نيرو را "نيروي زميني قهرمان" خطاب كردند.

اما فعاليت‌ها و موفقيت‌هاي ارتش به دوران دفاع مقدس محدود نمي‌شود و در طول سال‌هاي پس از جنگ تحميلي نيز نيروهاي مختلف ارتش نشان دادند كه از آمادگي لازم براي انجام وظايف محوله برخوردار هستند.

كنترل مرزهاي آبي و خاكي و حفظ حريم هوايي كشور، مهمترين فعاليت نيروهاي چهارگانه ارتش است و طبق اصل یکصد و چهل و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، "ارتش جمهوری اسلامی ایران پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور را بر عهده دارد". اصل یکصد و چهل و چهارم قانون اساسی نيز تاكيد مي‌كند كه "ارتش جمهوری اسلامی ایران باید ارتشی اسلامی باشد که ارتشی مکتبی و مردمی است و باید افرادی شایسته رابه خدمت بپذیرد که به اهداف انقلاب اسلامی مؤمن و در راه تحقق آن فداکار باشد".

انجام رزمايش‌هاي مختلف و حضور فعال در مرزهاي كشور از سوي نيروي زميني، حضور مستمر ناوگروه‌هاي نيروي دريايي در آبهاي آزاد و عبور از كانال سوئز، انجام عمليات موفق دستگيري عبدالمالك ريگي توسط نيروي هوايي و تلاش در مسير بومي‌سازي سيستم‌هاي راداري و سامانه‌هاي دفاعي موشكي در قرارگاه پدافند هوايي، بخشي از افتخاراتي است كه نيروهاي چهارگانه ارتش در طول سال‌هاي پس از دفاع مقدس آفريده‌اند.

29 فروردين، روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفريني‌هاي نيروي زميني است و به همين مناسبت قرار است كه مطابق برنامه هر سال، بخشي از توانمندي‌هاي كشور در عرصه نظامي و دفاعي در رژه اين روز به نمايش گذاشته شود تا سالروز حيات دوباره ارتش اين كشور در جوار مرقد امام خميني(ره) گرامي داشته شود.

 

                              گرامی میداریم یاد وخاطره48هزار شهیدارتش جمهوری اسلامی ایران

Bottom of Form

 

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 27 فروردين 1393
  • ساعت 11
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh