دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 3 تير 1394
کد 455

مشروح بازتاب دیدار روًسای دانشکده هاوآموزشکده های فنی وحرفه ای استان در سایت استانداری آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی:
دانشگاه‌های کارآفرین، ضرورت زمان حاضر است/ رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس نیازهای جامعه باشد
استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که دانشگاه‌های کارآفرین، ضرورت زمان حاضر است، افزود: اقتضای زمان حاضر ایجاب می‌کند که آموزش و پژوهش کافی نبوده و این کارها باید در راستای تولید ثروت باشد.
استاندار آذربایجان شرقی:
دانشگاه‌های کارآفرین، ضرورت زمان حاضر است/ رشته‌های دانشگاهی باید بر اساس نیازهای جامعه باشد

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که دانشگاه‌های کارآفرین، ضرورت زمان حاضر است، افزود: اقتضای زمان حاضر ایجاب می‌کند که آموزش و پژوهش کافی نبوده و این کارها باید در راستای تولید ثروت باشد.

دکتر اسماعیل جبارزاده ظهر امروز (سه‌شنبه) در دیدار با رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های منطقه یک کشور، خاطرنشان کرد: اگر در برخی مقاطع، دانشگاه‌ها صرفا به بحث آموزش یا پژوهش پرداخته‌اند بنا به مقتضیات و انتظارات آن زمان بوده و نباید گذشته دانشگاه‌ها را زیر سوال برد.

وی اضافه کرد: شاید در ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین کمی دیر کرده‌ایم و با سطح اول دنیا فاصله داریم، اما معتقدم که با تاسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و حمایت از آن می‌توانیم زمان از دست رفته را جبران کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی به روز رسانی کارگاه‌ها و تجهیزات را شرط موفقیت دانشگاه فنی و حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: خوشبختانه مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان در زمان خود امکانات خوبی داشتند، اما این امکانات متناسب با پیشرفت علم نبوده و باید به روز رسانی شوند.

وی همچنین بر تجدید نظر در واحدهای درسی و متون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: یکی از تفاوت‌های دولت یازدهم با دولت‌های قبلی این است که در این دولت برای مباحث علمی گوش شنوا وجود دارد و این دولت از دستاوردها و حرف‌های تازه در حوزه علم و دانش حمایت می‌کند.

دکتر جبارزاده با بیان این که امروز برای توسعه استان بر اساس منویات و تمایلات شخصی عمل نمی‌کنیم، افزود: نقشه راه ما برای توسعه استان برنامه‌ای است که یک سال برای تدوین آن وقت صرف شده و امروز هر یک از مدیران و فرمانداران ما می‌دانند که برای توسعه استان در حوزه تحت مدیریت خود چه کاری باید انجام دهند.

وی، تربیت نیروی انسانی متناسب را برای تحقق اهداف سند تدبیر توسعه ضروری دانست و گفت: برای پروژه‌هایی مانند آبیاری مدرن و تغییر الگوی کشت، توسعه گردشگری و توسعه بخش معدن حتما نیروی کارآزموده و متخصص نیاز است، لذا پیشنهاد مشخص ما این است که سند تدبیر توسعه استان و نیازهای آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بررسی شده و در مباحث آموزشی این دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.

جبارزاده تصریح کرد: ما دانشگاه فنی و حرفه‌ای را به عنوان بازوی علمی و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز برای تحقق سند تدبیر توسعه تلقی می‌کنیم و برای انجام این ماموریت از این دانشگاه حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اگر رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیازهای توسعه استان ایجاد شود در این صورت می‌توانیم بگوییم که هیچ فارغ‌التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌تواند بیکار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تبیین اقتصاد مقاومتی از سوی اساتید دانشگاه را خواستار شد و گفت: اقتصاد مقاومتی آن‌گونه که برخی می‌گویند به معنای ریاضت و تحمل گرسنگی نیست، بلکه تکیه بر توانمندی‌های داخل بدون چشم دوختن به خارج از مرزهاست و این که ملت خود را باور کند و روی پای خود بایستد.

وی با بیان این که ملت ما و اقتصاد ما ظرفیت اداره کشور را دارند، افزود: هم‌افزایی این ظرفیت‌ها و در کنار هم قرار دادن آنها، فلسفه اقتصاد مقاومتی است، اما هنوز حرکتی عملیاتی در این زمینه انجام نشده است.

جبارزاده با اشاره به این که تدوین سند تدبیر توسعه استان گامی در جهت اقتصاد مقاومتی بود، افزود: دانشگاه‌ها باید این مساله را برای توده مردم و اقشار مختلف جامعه با ادبیات مناسب هر قشر تبیین کنند.

وی با تاکید بر این که باید فاصله بین مسوولان اجرایی و دانشگاه‌ها را برداریم، گفت: بنده در بدو ورود به استان تاکید کردم که هیچ کاری بدون پیوست علمی نباید انجام شود که این سیاست گامی در جهت ایجاد ارتباط نزدیک بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌هاست.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین خواستار مشارکت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بحث بودجه نویسی و تدوین بودجه دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های استان شد.

جعفر احمدی شالی، رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای منطقه یک کشور نیز در این دیدار به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات این دانشگاه در یک سال اخیر پرداخت و گفت: راه‌اندازی خط تولید تجهیزات پزشکی، طراحی و ساخت موتور هیبریدی، انعقاد قرارداد طراحی و تولید 12 هزار قطعه برای شرکت ایدم‌ و راه‌اندازی خط تولید آب صابون نانو از جمله دستاوردهای دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی همچنین از برگزاری اولین کنفرانس بهایابی و بودجه‌ریزی برمبنای عملکرد با رویکرد ملی  در 4 و 5 شهریور ماه سال جاری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد.
  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 3 تير 1394
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh