دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1391
کد 15

نخستین مرکز رشد دانشگاههای فنی و حرفه ای کشور در تبریز راه اندازی می شود

رئیس سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: مجوزهای لازم برای راه اندازی این مرکز از سوی وزارت علوم و تحقیقات اخذ شده است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

رئیس سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: مجوزهای لازم برای راه اندازی این مرکز از سوی وزارت علوم و تحقیقات اخذ شده است و به زودی راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجانشرقی، سهراب رضایی  بعد از ظهر امروز _ 27 اردیبهشت _ در جلسه ای با حضور مدیران صنعتی و دانشکده های فنی و حرفه ای استان در ارزیابی فضای ساختمانی مورد نیاز برای راه اندازی مرکز رشد در تبریز با اشاره به ظرفیتهای بالای فعالیتهای پژوهشی اساتید و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته از پروژه های تقاضا محور ارسال شده به مرکز، دانشکده فنی و حرفه ای تبریز بهترین و مناسب ترین مرکز برای راه اندازی این مرکز شناسایی شده است.

وی حمایت از ایده های دانشجویان و اساتید در مراحل طراحی، ساخت و تجاری سازی ایده را از رسالتهای اصلی مراکز رشد عنوان کرد و افزود: این مراکز حمایتهای مادی و علمی لازم از ایده های خام را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه در ساخت و تجهیز این مرکز از تجربیات پارک علم و فناوری استان استفاده شده است گفت: یک نماینده تام الاختیار از پارک علم و فناوری و یک نماینده از سازمان صنعت و معدن در این مرکز حضور خواهند داشت.

رئیس سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با بیان اینکه ایده از دانشگاه شروع می شود و به صنعت و تجاری سازی ختم می شود گفت: مراکز رشد محل آشتی علم و صنعت محسوب می شود.

رضایی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای باید جولانگاه بخش خصوصی باشد گفت: لازم است ارتباط بین صنعت، بخش خصوصی و دانشگاه هر چه بهتر و بیشتر شود.

رئیس سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در بخشی دیگر از صحبتهای خود نبود نیروی کار ماهر را خلاء اصلی نظام آموزشی عالی کشور دانست و یادآور شد: این درحالی است که در رشته های فنی، دروس عملی و کاربردی ارائه می شود که دانشجویان را هم از لحاظ تئوری و هم اجرایی مجهز می کند.

وی یا انتقاد از رواج مدرک گرایی در کشور اظهار کرد: در کشور ما بنا به سیاستهای نا سنجیده تب مدرک گرایی افزایش یافته که دانشگاه ها هم با اختصاص ظرفیت به کسب مدارج بالا دامن می زنند.

صمد صمدانی اقدم رئیس دانشکده فنی و حرفه ای تبریز، در ادامه ی این جلسه با اشاره به خلاء موجود بین دانشگاهها و مراکز صنعتی گفت: رسالت دانشگاه فنی و حرفه ای تربیت تکنسین و نیروی ماهر است.

وی ابراز امیدواری کرد: با انعقاد تفاهم نامه ای در خصوص تربیت نیروی انسانی بین سازمان صنعت و تجارت و دانشکده ی فنی و حرفه ای، بتوان در پشتیبانی از صنایع و ایجاد اشتغال در استانها گام های بلندی برداشت.


در این جلسه نبود هم پوشانی بین برنامه های آموزشی با راهبردها و سیاستهای کلان جامعه، عدم بررسی علل گسترش مهاجرت تحصیل کرده ها، نبود بررسی علمی و دقیق از نیازسنجی مراکز صنعتی و  نبود ریشه ی کاربردی علوم در مراکز علمی از جمله علل جدایی صنعت از دانشگاهها عنوان شد.

تنظیم متون درسی دانشگاهها بر مبنای نیازسنجی صورت گرفته از بخش صنعت، احصاء ظرفیتهای موجود بلا استفاده ی استان و کشور، تلفیق توانها و استعدادها، تاکید بر مشارکت کاریابی ها در ایجاد هماهنگی لازم بین نیاز مراکز صنعتی و مولفه های درسی دانشگاهها، از جمله عوامل موثر بر هم افزایی صنعت و دانشگاه ذکر شد.


منبع خبری : خبرگزاری ایسنا  استان آذربایجان شرقی
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 28 شهريور 1391
  • ساعت 09
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh