دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393
کد 156

امام جمعه موقت تهران: شهید مدنی زاهد و فقیه به معنای واقعی بود

آیین نکوداشت آیت الله شهید سید اسدالله مدنی در دانشگاه تبریز برگزار شد. در چهارمین نشست از سلسله نشست های طریق سعادت، آیین نکوداشت آیت الله شهید سید اسدالله مدنی

امام جمعه موقت تهران:

شهید مدنی زاهد و فقیه به معنای واقعی بود

 

آیین نکوداشت آیت الله شهید سید اسدالله مدنی در دانشگاه تبریز برگزار شد. در چهارمین نشست از سلسله نشست های طریق سعادت، آیین نکوداشت آیت الله شهید سید اسدالله مدنی

با سخنرانی امام جمعه موقت تهران و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، امام جمعه موقت تهران در این مراسم، با بیان اینکه نهال انقلاب اسلامی ایران را امام خمینی(ره) کاشت و شهیدان والا مقامی چون آیت الله دستغیب، مدنی، سعیدی و ...  با خون های خویش آبیاری کردند، تصریح کرد: در قرآن کریم در آیات مختلف به ماهیت و اثر شهادت و نقش و رسالت شهدا تاکید ویژه ای شده است.

حجت الاسلام کاظم صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه پروردگار متعال اجازه ذلت به جامعه اسلامی و مسلمین را نداده و اگر تمام حرکت ها با خون شهدا آبیاری شود، نهادینه شده و رنگ خدا به خود می گیرد و هرگز از بین نمی رود، یادآور شد: در حال حاضر استکبار جهانی با ترفندهای مختلف، کانون های مقدس و سنگرهای پاکی، غیرت و نظام خانواده های اسلامی را مورد هدف قرار داده است که باید مراقب توطئه آنان باشیم.

وی، نقش و رسالت آموزش و پرورش و دانشگاه ها را در هدایت درست جامعه و به ویژه جوانان مهم و تعیین کننده بیان کرد و افزود: در این راستا باید شهدا و آرمان های آنها الگوی ما قرار گیرد و نباید گذاشت كه خون شهدا پایمال شود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی های بارز آیت الله شهید مدنی گفت: شهید مدنی زاهد و فقیه به معنای واقعی بود که همه را مجذوب و مقهور فقاهت و دانایی خود میکرد و کمک به فقرا و مستمندان از دیگر ویژگی های بارز اخلاقی وی بود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز در این آیین، علم و دانش، تقوا و جهاد فی سبیل الله را از جمله خصوصیات انسان های برتر و ممتاز بیان کرد و گفت: دین مقدس اسلام دین مساوات و برابری است، بطوری که همه انسان ها از نظر پروردگار متعال و اسلام یکسان و مساوی هستند و هیچ گروهی بر دیگری امتیاز و برتری ندارد، مگر در داشتن علم و دانش، تقوا و جهاد فی سبیل الله، که شهید آیت الله مدنی از مصادیق بارز آن بود.

آیت الله محسن مجتهد شبستری با بیان اینکه دانشمندان و علمای اسلام همانند چراغ راهنما، ادامه دهنده راه انبیا هستند، یاد آور شد: تاریخ نشان داده که علما به رغم سختی ها و مشکلات همواره پاسدار ارزش های راستین مکتب حیات بخش اسلام و مدافع مظلومین در مقابل ستمگران بوده اند و جوانان و دانشجویان نیز باید درس های فضیلت، خلوص نیت، زهد، تقوا و عرفان را از شخصیت های بزرگ دینی و دانشمندان و عارفان دینی خود همچون آیت الله مدنی ها بیاموزند و در ادامه مسیر آنها گام بردارند.

به گفته وی، شهید آیت الله مدنی روحانی غیرتمند و فعالی در مبارزه با مفاسد بود و خلوص فوق العاده داشت و ساده زیست و مخلص و زاهد به تمام معنا بود.

رئیس دانشگاه تبریز نیز در این مراسم گفت: تاریخ گواهی می دهد که یکی از ابعاد جهاد علمی علما و روحانیون در طول تاریخ شیعه حراست و پاسداری از کلام وحی و سیره پیشوایان معصوم(ع) بوده است، لذا اگر نگاهی به  نهضت های اسلامی بیاندازیم، نقش روحانیت در همه آنها بی بدیل بوده است.

دکتر محمدرضا پورمحمدی، افزود: یکی از مهمترین انقلاب ها و اصلاحات روحانیت شیعه، انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و برچیده شدن نظام مستبد ستم شاهی و قطع دست سلطه خارجی از سرنوشت کشور ایران است که به معجزه قرن شهرت یافته که در این انقلاب، نقش شاگردان و یاران امام از جمله شهید مدنی در آذربایجان بسیار برجسته بود.

به گفته وی، آیتالله مدنی، نخستین کسی بود که در نجف به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام لبیک گفت و با تعطیل کردن کلاس های خود در نجف و تشکیل مجالس سخنرانی، در جهت افشای چهرة پلید رژیم مزدور پهلوی گام برداشت، بطوری که این شهید در آن زمان، سردمدار جریان دفاع و پشتیبانی از نهضت امام به شمار می آمد.

رییس دانشگاه تبریز در ادامه، با بیان اینکه آیت الله مدنی، در سر و سامان دادن به اوضاع سیاسی و اجتماعی تبریز تلاش مخلصانه ای کرد و آنگاه برای ادامه خدمت به شهر همدان بازگشت و بعد از شهادت آیتالله سیدمحمد علی قاضی طباطبایی به عنوان امام جمعه شهر تبریز از طرف امام(ره) انتخاب شد، تصریح کرد: از نقش بی بدیل او در تبریز نیز می توان به ایستادگی این شهید در مقابل فتنه خلق مسلمان و حمایت همه جانبه از رزمندگان اسلام در جنگ هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد که در این راه در محراب نماز به دست منافقین به شهادت رسید.

علی رضا مظاهری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز نیز در این آیین گفت: سلسله نشست های طریق سعادت با هدف معرفی و نکوداشت علمای عالی قدر جهان تشیع شکل گرفته است و اولین نشست از این سلسله نشست ها در سال ۹۰ و با بزرگداشت عالم عامل، حضرت آیت الله سعادت پرور در این دانشگاه برگزار شد.

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 31 ارديبهشت 1393
  • ساعت 10
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh