دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : شنبه 14 تير 1393
کد 210

بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

 

بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها

‌تصویر

 

محتوای صفحه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار استادان دانشگاه ها بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد:

بسمه تعالی

بیانیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در استقبال از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار  استادان دانشگاه ها

«عامل اصلى كه به يك ملت اقتدار  می‌بخشد، علم است. علم، هم ميتواند اقتدار اقتصادى ايجاد كند، هم ميتواند اقتدار سياسى ايجاد كند، هم ميتواند آبرو و كرامت علمى براى يك ملت در چشم جهانيان به وجود بياورد.»
مقام معظم رهبری  15/5/92

خداوند منّان را شاکریم که در ماه مبارک رمضان، ماه بارِش فیوضات الهی، یک بار دیگر زمینه توفیق دیدار و گفتگوی استادان دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که به حق پرچمدار توسعه علمی کشور هستند، فراهم شد و فرصتی برای طرح نظرات آنان و استماع رهنمودهای راهگشای معظم‌له به دست آمد. بی¬گمان ارشادات ایشان که همواره توجه ویژه-ای به مقوله دانش و فناوری و پیشرفت علمی کشور داشته‌اند، به عنوان سیاست راهبردی و محور برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات نصب‌العین مسئولان آموزش عالی کشور است. بر همین اساس، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری این رهنمودها را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و برنامه این وزارت در دولت تدبیر و امید نیز با همین نگاه تهیه و به تایید نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیده است. 
فرمایشات معظم‌له در این دیدار تاکید مجددی بر لزوم تقویت و تسریع حرکت علمی کشور و ضرورت تلاش دوچندان مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای شتاب بخشیدن به این حرکت سرنوشت‌ساز است. 
وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با الهام از رهنمودهای مقام معظم رهبری و التزام به تحقق منویات ایشان مبنی بر توسعه علمی کشور و نیل به اهداف سند چشم‌انداز و افق‌های ترسیم شده توسط معظم‌له، بر موارد زیر تاکید می‌کند:
الف) تضمین و تداوم حرکت پرشتاب علمی کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش در سطح ملی و جهانی و انطباق این حرکت با نیازهای جاری جامعه، مستلزم ارتباط سازمان‌یافته مراکز علمی با نیازهای ملی و منطقه‌ای و نیز توسعه اقتصاد دانش بنیان است. وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، اهداف راهبردی ذیل را وجهه همت خود قرار داده و تلاش می‌کند شتاب بیشتری را در مسیر دستیابی به این اهداف پدید آورد:
-    استقرار جامعه دانش بنيان، عدالت‌محور و برخوردار از انسان‌های شايسته، فرهيخته و نخبه
-    كسب جايگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جايگاه برجسته علمي در جهان
-    هم‌خواني پيشرفت علم و فنآوری در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و فنآوری با پيشرفت‌های علمي جهان و نيازهای توسعه ‌ای كشور و آمايش سرزمين
-    کیفیت بخشی به آموزش عالی و برقراری ارتباط مؤثر بين دانشگاه‌ها و مراكز پژوهشى و فناوری با صنعت و بخش‌هاى مختلف جامعه
-    توانمندسازى بخش غيردولتى براى مشاركت در توليد علم و فناورى

ب) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری جهت جذب و حمایت از نخبگان علمی و جلوگیری از مهاجرت آنان و فراهم آوردن بسترهای لازم جهت مشارکت این نخبگان در سازندگی و توسعه پایدار کشور، فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده و خود را موظف به حمايت هدفمند مادى و معنوى از نخبگان و نوآوران علم و فناورى می‌داند.

ج) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در جهت ایجاد  تحول بنیادین در علوم انسانی و دستیابی به سطوح عالی تولید دانش در این حوزه‌، در طول ماه‌های گذشته با همکاری نهادهای مربوط اقدامات موثری را برای تقويت جايگاه و منزلت اين علوم، اصلاح و بازنگرى متون و برنامه‌های درسی و روش‌هاى آموزشى، ارتقای كمى و كيفى مراكز و فعاليت‌هاى پژوهشى و ترويج نقد، نظريه‌پردازى و آزاد‌انديشى آغاز کرده است. فعال‌سازی فرآیند اجرای سند دانشگاه اسلامی‌، مدیریت فعال و کارآمد شورای اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها و همچنین تشکیل کمیسیون‌های تخصصی متعدد جهت تحقق آرمان تاریخی وحدت حوزه و دانشگاه، از آن جمله است.

د) وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با اعتقاد به لزوم تامین فضای فرهنگی و علمی مناسب در دانشگاه‌ها و جلوگیری از تبدیل شدن آنها به محیطی سیاست زده و محل جولان جریان‌ها و احزاب سیاسی، در عین باور به ضرورت رشد فهم و مشارکت سیاسی دانشجویان، تاکید بر گفتمان اعتدال و عقلانیت را سرلوحه کار خود قرار داده و مهمترین و بهترین تبیین از مفهوم اعتدال را نیز در کلام مقام معظم رهبری می‌یابد و در جهت تحقق آن گام برمی‌دارد. همانگونه که ایشان در پاسخ به نامه جمعی از دانش‌آموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه قم می‌فرمایند: «آنگاه كه نخبگان ما نقطه تعادل ميان «هرج و مرج» و «ديكتاتوري» را شناسائي و تثبيت كنند، دوران جديد آغاز شده است. آري، نبايد از «آزادي» ترسيد و از «مناظره» گريخت و «نقد و انتقاد» را به كالاي قاچاق و يا امري تشريفاتي، تبديل كرد چنانکه نبايد بجاي مناظره، به «جدال و مراء» گرفتار آمد و بجاي آزادي، به دام هتاكي و مسئوليت گريزي لغزيد. آن روز كه سهم «آزادي»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق» همه يكجا و در كنار يكديگر ادا شود، آغاز روند خلاقيت علمي و تفكر بالنده ديني در اين جامعه است و كليد جنبش «توليد نرم‌افزار علمي و ديني» در كليه علوم و معارف دانشگاهي و حوزوي زده شده است.»

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، تحقق منویات مقام معظم رهبری را به منزله گشایش افق‌های نوین گسترش علمی، سیاسی و دینی در دانشگاه‌های کشور دانسته وخود را ملزم به تلاش مضاعف در جهت تحقق گفتمان راهبردی ایشان برای ایجاد محيطهای علمی  عقل‌محور، قانون‌گرا و آينده‌نگر و برخوردار از پویایی و عقلانیت و به دور از سیاست‌زدگی می داند تا دانشگاه پرچم‌دار انتقال ارزش‌های الهی به نسل‌های آینده ، تعميق اخلاق و معنويت، خودآگاهي، خودباوری و پویایی باشد. انشاءالله

  • نوشته شده
  • در شنبه 14 تير 1393
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh