دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : يکشنبه 6 اسفند 1391
کد 73

گفتگوی آناج با مخترع تبریزی ؛ تحریم های خارجی فرصتی برای نشان دادن قابلیت مخترعان جوان است

دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز،با اختراع دستگاه CNC پنج محوره و دستگاه تست چرخ دنده و پیچ تنظیم انگشتی، امکان دسترسی آسان به این قطعات را برای شرکت های داخلی در حین تحریم فراهم کرده است.


سجاد اویسی ، جوان ایرانی که با اختراع دستگاه CNC پنج محوره و دستگاه تست چرخ دنده و پیچ تنظیم انگشتی که از نظر کیفیت هم تراز با نمونه خارجی آن است در گفتگو با خبرنگار آناج از امکان  دسترسی آسان به این قطعات برای شرکت های داخلی  خبر داد.

 
*چه اختراع هایی را تا کنون به ثبت رسانده اید؟

 اختراع دستگاه CNC با پنج محور و تکنولوزی جدید جهت تولید چرخ دنده  به شماره ثبت 390100245 در25 بهمن ماه سال 90 و اختراع  دستگاه تست چرخ دنده  با شماره ثبت39100246 در اداره کل ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده  و  قطعه پیچ تنظیم انگشتی نیز درحال طی مراحل  ثبت می باشد.
 
 
*درمورد اختراعات خود توضیحاتی را ذکر کنید.

دستگاه CNC پنج محوره با طراحی منحصربه فرد و تکنولوژی جدید و با استفاده از هوش مصنوعی که برای اولین بار در چنین دستگاه هایی استفاده می شود، برای تراشیدن برخی چرخدنده که در اکثر ماشین آلات به کار می رود ، ساخته شده و قطعه پیچ تنظیم انگشتی جزو قطعات انواع موتور های وسایل نقلیه بوده و در کلیه موتور های وسایل نقلیه خصوص خودروهای سبک و سنگین بر حسب هر واحد سیلندر تعداد چهار عدد از این محصول استفاده می شود و از نظر کیفیت با نمونه آلمانی مطابقت داشته  و دارای قیمتی مناسب برای استفاده شرکت های داخلی است.

* در خصوص مزیت های اختراع خود مواردی را بیان کنید.

سالانه حجم قابل توجهی ارز جهت واردات این محصول (پیچ تنظیم انگشتی) به  خارج از کشور انتقال می یابد ، بنابراین با اختراع این قطعه ،با توجه به تحریم کشور توسط کشورهای غربی و کمبود این قطعات درون کشور توانسته ایم این امکان را فراهم کنیم که شرکت های داخلی با قیمتی مناسب و کیفیت و دقت ساخت بالا و هم تراز با نمونه خارجی این قطعات را به سهولت مورد استفاده قرار دهندو با توجه به اینکه صنعت تولید خودرو و  وسایل نقلیه نقش اساسی در صنایع کشور ایفا می کند، تولید نکردن  این قطعه نوعی موجب وابستگی به تولیدات  خارجی  شده و ما توانستیم از تکنولوژی کاملا بومی برای فناوری پیچ  تنظیم انگشتی جهت استفاده خودروهای دیزل از طریق شرکت های  دانش بنیان  در جهت پیشبرد این اختراعات استفاده کنیم.

*با چه مشکلاتی در خصوص اختراعات خود روبه رو بودید؟

مشکلاتی بعد از اتمام  ثبت اختراع در بحث تجاری سازی با مشکلات مالی و اداری  و معرفی اختراع به صنعت روبه رو بودیم.

*آیا امکان تولید انبوه محصولاتتان وجود دارد؟

قطع پیچ انگشتی را با تیراژ بالای 500 قطعه  تولید کرده و در اختیار شرکت ایدم و سایر شرکت های کشورهایی که تکنولوژی ساخت این قطعه را نداشته، قرار می گیرد و نیز  در صدد  صادر کردن این محصولات به کشور های مصرف کننده چون چین، کره جنوبی، تایوان و ژاپن و غیره می باشیم.
 
*وضعیت استانداردی این محصول را  چگونه ارزیابی می کنید؟

تولید این محصول طبق استانداردهای روز دنیا و مطابق با نقشه های کارخانجات تولید کننده قطعات موتور کشورهای خارجی انجام می گیرد و با توجه به برآورد فعلی قیمت تمام شده این محصول به طور متوسط در حال حاضر نسبت به مشابه خارجی خود ارزان تر و با همان کیفیت است.
 
*مبلغی که برای این محصول هزینه شده، چقدر است؟

 برای محصول پیچ تنظیم انگشتی تقریبا در تولید اولیه 15 میلیون تومان هزینه شده است.

*چه انتظاری از مسوولین کشوری در جهت توسعه و پیشبرد اختراعات خود دارید؟
با توجه تحریم کشور و کمبود این محصول ، انتظار داریم از لحاظ مالی و معنوی و علمی و در تجاری سازی و معرفی این محصولات به شرکت ها، ما را یاری کنند .
 

منبع : پایگاه فرهنگی و اطلاع رسانی آناج
  • نوشته شده
  • در يکشنبه 6 اسفند 1391
  • ساعت 12
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh