دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : شنبه 2 مرداد 1395
کد 808

نشست سراسری رؤسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای در مشهد مقدس

به گزارش روابط عمومی، نشست سراسری روسای دانشکده ها وآموزشکده های دانشگاه فنی وحرفه ای در مشهد مقدس در روزهای 30 و 31تیرماه سالجاری با هدف هم فکری، همدلی و مشارکت و استفاده از ظرفیتها وپتانسیل هاو تجربیات درکنار یکدیگردر سطح کشور آغاز به کار کرد.

   به گزارش روابط عمومی، نشست سراسری روسای دانشکده ها وآموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای در مشهد مقدس در روزهای 30و31تیرماه سالجاری با هدف هم فکری، همدلی و مشارکت و استفاده از ظرفیتها وپتانسیل ها و تجربیات در کنار یکدیگردر سطح کشور آغاز به کار کرد.

دراین نشست سراسری جناب آقای دکتر روشن معاون محترم امورمجلس وحقوقی وزارت علوم، تحثیقات وفناوری پیام وزیرمحترم علوم، تحقیقات و فناوری به اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای راقرائت نمودند.

"باسمه تعالی"


درپپام وزیر
محترم علوم، تحقیقات و فناوری به اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای آمده است: در جامعه رو به پیشرفت و توسعه همه جانبه ایران اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه ای معیار مناسبی برای سنجشِ تناسب میانِ "آموزش و اشتغال" از طریق تربیت پنجه های کارآمد می باشد و سزاوارتر آنکه آن دانشگاه را می توان عرصه ی واقعی برای اقدام و عمل در جهت دستیابی به اهداف بلند مفهوم والای "اقتصاد مقاومتی" دانست. نظر به برخورداری از امکانات و آمادگی بی نظیر کالبدی و محتوایی عرصه ی مذکور برای ظهور استعدادهای بی بدیل فنی و مهارتی دانشجویان و دانش آموختگان آن، تحقق اهداف از مجرای این دانشگاه صحیح تر، سریعتر و بسیار باصرفه و مناسبتر است.
در ادامه این پیام آمده است: شاه کلید گشایش موانع اشتغال در کشور، اعتماد به مؤثر بودن آموزش های فنی و مهارتی در دانشگاهی است که یقیناً مصداق عینی دانشگاه های تقاضا محور، نسل سومی و کارآفرین بوده و برونداد آن، نیروی انسانی مورد نیاز بازار اشتغال به ویژه در حوزه ی تکنسین ماهر را تأمین خواهد کرد و این اعتماد به آن اعتقاد قلبی نیز، سرلوحه ی دغدغه های ذهنی همکاران شما در وزارت متبوع بوده و مبنای تدبیر دولت یازدهم در حوزه ی اشتغالزایی نیز امید به بهره گیری از استعدادهای فراوان دانشگاه های تقاضا محور به ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای است.
از مصادیق اهتمام ویژه و عزم جدی دولت خدمتگزار به آموزش های عالی فنی و حرفه ای
  می توان موارد زیر را برشمرد:
-
    تلاش برای افزایش اعتبارات دانشگاه از طریق ارتقای سرانه ی دانشجویی دانشجویان این دانشگاه و تحقق نسبی آن در سال گذشته و به ویژه در سال جاری
-
    تلاش برای تشکیل و تحقق شورای عالی فنی و حرفه¬ای در سطح وزارت متبوع
-
    تسهیل در موافقت با ایجاد رشته های جدید در این دانشگاه با نگاهی ویژه به رشته های بین رشته ای و میان رشته ای
دربخش دیگری ازاین پیام بیان داشته است: اینجانب به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که به لطف بی انتهای حضرت حق وظیفه ی بسیار سنگین همراهی و همگامی با دانشمندان، اندیشمندان و فرهیختگان آموزش عالی کشور را بر عهده دارد، ضمن پوزش از محضر مدیران و همکاران پرتلاش و صدالبته تأثیرگذار در عرصه ی آموزش های عالی فنی و حرفه ای بخاطر عدم توفیق حضور در آن نشست معظم، مواردی را از باب تأمل و تعمق مضاعف و ان شاالله بهره گیری از آن ها به عنوان دستمایه
¬ی ورود به فصل نوینی از آموزش های فنی و حرفه ای یادآوری می نمایم:
1-
    دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان تنها دانشگاه دولتی متولی آموزش های عالی فنی و حرفه ای به ویژه در عرصه ی تربیت تکنسین، از جایگاه والایی در تحقق اهداف مربوط به مقاوم سازی اقتصاد کشور برخوردار است و صدالبته دستیابی به آن جایگاه رفیع مشروط به بازنگری و بازتعریف اساسی در اهداف، روش ها و ابزار جهت تسریع فرآیندها و کاهش هزینه ها و  در نهایت ارتقای بهره وری می باشد.
2-
    دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید در حوزه ی همگامی و همخوانی آموزش عالی با بخش اشتغال، منوط به برقراری ارتباط مؤثر و کارآ بین آموزش عالی و صنعت کشور می باشد و تحقق آن به شرایط و عوامل مناسب و متعددی بستگی دارد که مهمترین آن ها عبارتند از؛
الف) شناسایی دقیق نوع نیازهای جامعه مرتبط با بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی
ب) تعریف رشته های تحصیلی جدید و بازتعریف رشته های موجود متناسب با نیازهای شناسایی شده
ج) تلاش برای مهیا نمودن شرایط و برقراری ارتباط مؤثر بین دانشگاه و صنعت در جامعه و نزدیک نمودن این دو بخش به یکدیگر از طریق انعقاد تفاهم نامه
د) تلاش برای رفع موانع و الزام بخش صنعت، خدمات و کشاورزی در بکارگیری دانش آموختگان دوره های کاردانی به عنوان حلقه
¬ی واسط و مفقوده بین بخش های کارگری و کارشناسی در حوزه¬ی اشتغال
هـ) حرکت به سمت تبدیل ایده به محصول و ایجاد نوآوری های متعدد در این حوزه
و) طراحی و برنامه ریزی در راستای تنظیم جهت گیری فعالیت ها در حوزه ی آموزش های عالی فنی و حرفه
¬ای براساس سند راهبردی دانشگاه ذیل چتر طرح آمایش سرزمینی
 وزیرمحترم علوم در پایان ضمن سپاس از دست اندرکاران برگزاری این نشست و استقبال از پیشنهادهای ارزنده ی کلیه ی مدیران، کارکنان، اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان آن دانشگاه در زمینه ی هم افزایی جهت دستیابی به اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی تربیت نیروی انسانی ماهر و کمک به افزایش ضریب اشتغال در جامعه، توفیق همگان را از خداوند منان مسألت داشت.

 

درادامه این نشست دکتر مسعود شفیعی ریاست محترم دانشگاه فنی وحرفه ای به تربیت نیروی انسانی کار بلد وآچار به دست اشاره نمودندوهدف اصلی این دانشگاه راتربیت تکنسین دانستندو نه مدرک گرایی.

وی بابیان اینکه مانمی خواهیم باسایر دانشگاهها موازی کاری کنیم، ادامه داد:مابه این نتیجه رسیدیم که دوره های جدیددوسال برای تکنسین شدن کافی نیست برای همین دوره کارشناسی راطراحی کردیم.

دراین نشست که میهمانان ویژه ای هم حضور داشتند که ازجمله آنها جناب آقای دکتر زاهدی ریاست محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اظهار داشتند باید روش آموزش درکشورتغییرکندوبایک برنامه ریزی دقیق تر نگرش ها اصلاح شود .

ایشان در ادامه بیان داشتند: در نگاه جدید آموزش بخصوص در آموزش عالی ما باید بیشتر وارد بحث مهارت شویم تاهم مشکل کار کشور حل شودو هم بیکار نداشته باشیم.

دکتر زاهدی گفت:بحث آموزش باید مبتنی برخلاقیت باشد و درنهایت دانشگاه فنی وحرفه ای می تواند دراین امر سهم بسزایی داشته باشد.

 درادامه این نشست جناب آقای دکتر حدادسبزوار رئیس دانشکده فنی وحرفه ای شهید منتظری مشهد وحجت الاسلام بنیان جوان مطالبی را در خصوص دانشگاه فنی وحرفه ای بیان نمودند.

گفتنی است ریاست محترم منطقه یک کشوری دانشگاه فنی وحرفه ای جناب آقای دکترکیانی دراین نشست سراسری حضور داشتند.



  • نوشته شده
  • در شنبه 2 مرداد 1395
  • ساعت 14
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh