دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : دوشنبه 3 دي 1397
کد 1449

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد: گسترش جغرافیایی دانشگاه در ۱۱۱ شهر، تحقق فرصت های برابر در آموزش عالی مهارتی

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای توزیع ۱۸۰ دانشکده و آموزشکده فنی و حرفه ای در ۱۱۱ شهر از تمام استانها را نشانه تحقق فرصت برابر آموزش عالی در حوزه آموزش های مهارتی به برکت انقلاب اسلامی عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای دکتر ابراهیم صالحی عمران که در برنامه تلویزیونی فرصت برابر در شبکه آموزش سیما سخن می گفت خاطرنشان کرد:دانشگاه فنی و حرفه ای  در سال ۱۳۹۰با مصوبه مجلس تشکیل شده است. البته تا پیش از تشکیل این دانشگاه،  آموزش عالی فنی و حرفه ای در قالب آموزشکده های فنی که زیرنظر وزارت آموزش و پرورش بودند انجام می شد و حتی تا قبل از انقلاب اسلامی نیز 44 انستیتو تکنولوژی با 16 هزار دانشجو و  همچنین 10 مرکز تربیت معلم فنی و تعدادی مراکز دیگر در زمینه آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای در کشور فعال بودند.
وی با اشاره به رشد چشمگیر دانشگاه ها و مراکز  آموزش عالی در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در  سال 57 شمار دانشجویان کشور حدود 180 هزار نفر بود که الان به چهار میلیون نفر افزایش یافته است. پس از انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت و نقش تکنسین ها در توسعه صنایع، توجه ویژه ای به آموزش مهارتی شد به طوری که در حال حاضر 170 هزار دانشجوی فنی در 180 دانشکده و آموزشکده فنی تحصیل می کنند.
صالحی عمران تصریح کرد: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی از سیاست های جمهوری اسلامی است که در آموزش های مهارتی نیز چنین روندی را به وضوح شاهدیم به طوری در حال حاضر در ۱۱۱ شهر کشور آموزشکده ها و دانشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای فعال اند که با چنین گسترش جغرافیایی فرصتهای برابر آموزش عالی در این حوزه تا حد زیادی محقق شده است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در خصوص میزان توجه به نیازهای کشور در ایجاد رشته ها و توسعه این دانشگاه  گفت: رشته های دانشگاه های مهارتی در دنیا براساس نیازهای بازار و مشاغل  تعریف می شوند چون اساس این رشته ها آموزش مهارتی است که در عرصه کار و تولید قابل استفاده باشد. با توجه به رشد کمی دانشگاه ها و معضل فارغ التحصیلان بیکار اهمیت توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بیش از پیش مشخص شده به طوری که در  برنامه ششم توسعه مقرر شده تا سال 1400 باید 30 درصد دانشجویان کشور در آموزش عالی مهارتی باشند. 
وی در پاسخ به این سوال  که در دانشگاه فنی و حرفه ای تا چه حد به رشته های نوظهور توجه می شود، گفت:رمز موفقیت دانشگاه ها، نوسازی رشته ها براساس تحولات علمی و نیازهای جامعه است و در دانشگاه فنی و حرفه ای هم توجه ویژه ای به نوسازی و روزآمدسازی برنامه های درسی و  مربیان و اساتید دانشگاه شده است. 
صالحی عمران خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای دو ماه پیش توانست اختیار برنامه ریزی درسی را از وزارت علوم بگیرد. در این راستا کمیته های تخصصی با حضور استادان مجرب رشته های مربوطه تشکیل شده و نخستین جلسه شورای برنامه ریزی دانشگاه هم هفته پیش برگزار شد.
 وی تصریح کرد: با توجه به این که دانشگاه فنی و حرفه ای به طور پیوسته از هنرستانها و مراکز کار و دانش دانشجو میگیرد در جلسه هفته پیش شورای برنامه ریزی مقرر شد با توجه به تغییر سرفصل رشته های هنرستان، سرفصل تمام 42 رشته مرتبط دانشگاه هم متناسب با آنها تغییر کند. 
وی با تاکید بر اهتمام ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای به ایجاد رشته های جدید گفت: در سال جاری حدود 328 کدرشته محل کارشناسی ناپیوسته اضافه کرده ایم.
صالحی عمران در خصوص طرح های مشترک دانشگاه با وزارت آموزش و پرورش هم گفت: از آنجا که دوره های کاردانی پیوسته ما ادامه کار آموزش و پرورش است حتی در کمیته برنامه ریزی درسی این دانشگاه معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش حضور دارد.
علاوه بر این تفاهم نامه هایی با دانشگاه فرهنگیان و  آموزش و پرورش در راستای تربیت دبیر فنی و استادکار امضا کرده ایم. 
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با اذعان به این که تربیت دبیران در حیطه ماموریت های دانشگاه های شهید رجایی  و فرهنگیان است اظهار داشت: با توجه به این که طبق برنامه ششم باید در پایان برنامه ۵۰ درصد دانش آموزان کشور در رشته های فنی مشغول به تحصیل باشند نیاز شدیدی به تربیت دبیر فنی و استادکار داریم که در این زمینه طی تفاهم نامه هایی با آموزش و پرورش همکاری می کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از بینندگان برنامه در خصوص وضعیت استخدام حق التدریس ها در دانشگاه گفت: در حال حاضر در کنار  اعضای هیات علمی، حدود ۲۴ هزار مربی حق التدریس داریم که طبق مصوبه مجلس باید تمامی مربیان حق التدریس قبل از سال ۱۳۹۰ را ساماندهی کنیم. با درخواست وزیر علوم از سازمان امور اداری و استخدامی، هزار و ۳۰۰ پست در دانشگاه گرفته ایم‌ که از بین ۹۰۰ متقاضی ثبت نام شده بررسی اولیه پرونده استخدامی ۶۰۰ نفر انجام شده و بیش از ۳۰۰ نفر در مرحله گزینش و صدور احکام‌ هستند.
صالحی عمران با بیان این که با مصوبه هیات امنای دانشگاه شرایط برای حق التدریس ها بسیار تسهیل شده است اظهار داشت: روند رسیدگی به درخواستها از طریق سامانه به طور شفاف به اطلاع تمامی متقاضیان می رسد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در ادامه در خصوص وضعیت نیروهای قراردادی دانشگاه گفت: ما حدود سه هزار و‌۲۰۰ نیروی قراردادی داریم که پیمانی شدن آنها از لحاظ مالی هم به نفع دانشگاه است ولی با توجه به این که در خصوص تغییر وضعیت این گروه برخلاف حق التدریس ها مصوبه مجلس را نداریم پیگیر متقاعد کردن سازمان امور استخدامی هستیم که در این ارتباط نامه ای هم از سوی وزیر علوم به سازمان ارائه شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان ورود فارغ التحصیلان غیرهنرستانی و کار و دانش هم به دانشگاه فنی و حرفه ای وجود دارد یا نه گفت: کنکور فنی مستقل وجود دارد و در تلاشیم ترتیباتی را در شورای برنامه ریزی تدوین کنیم که‌در کنار ورود هنرستانی ها داوطلبان علاقمند از سایر رشته ها هم بتوانند وارد دانشگاه شوند.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان با اشاره به این‌که با وجود انتقال این دانشگاه به وزارت علوم امور بودجه ای دانشگاه در سازمان برنامه و بودجه همچنان ذیل اعتبارات آموزش و ‌پرورش است اظهار داشت: اگر بودجه دانشگاه در برنامه و بودجه زیرنظر بخش آموزش عالی بود می توانستیم دو هزار میلیارد تومان اعتبار بگیریم که با توجه به فرسودگی و استهلاک بسیاری از آزمایشگاه ها و کارگاه ها و تجهیزات مربوطه کمک بسیار بزرگی به نوسازی آنها بود. امیدوارم با حمایت وزارت علوم و سازمان برنامه این مشکل نیز برطرف شده و دانشگاه به جای سرانه دانش آموزی از سرانه دانشجویی برخوردار شود.
  • نوشته شده
  • در دوشنبه 3 دي 1397
  • ساعت 09
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh