دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : دوشنبه 12 خرداد 1393
کد 172

گزارش/درحاشیه دومین نمایشگاه فناوریهای نو وپیشرفته در تبریز/ تبریز؛زیر چتر فناورهای نوین

تبریز شهر اولین ها، سفره پهن خود را برای میزبانی شرکت کنندگان، دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته آماده کرده بود.

Top of Form

 

تبریز؛ زیر چتر فناورهای نوین

تبریز شهر اولین ها، سفره پهن خود را برای میزبانی شرکت کنندگان، دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته آماده کرده بود.

این شهر، مرکز گفتمان علمی میان تمدن‌های روز بود. با این وجود، به نظر می آید برپایی این نمایشگاه نیز به نوعی یادآور احيا و باز آفرينى نقش و جایگاه بزرگترين و ارزشمندترين مجموعه آموزشى جهان اسلام یعنی ربع رشيدي است که در روزگار خود؛ این سرزمین پرچمدار تمدن، علم و دانش بشری در جهان بود.

بر همین اساس، یکی از آرزوهای دیرینه هر شهروند تبریزی و به خصوص مسئولان بلند پایه استان، تبدیل استان آذربایجان شرقی به قطب علمی، پژوهشی و فناوری کشور است. بدینسان، استاندار آذربایجان شرقی در پیامی به مناسبت گشایش این نمایشگاه؛ نمایشگاه توانمندی‌های فناوری استان را حلقه وصل تحقیقات و صنعت بیان می کند و بر این باور است؛ پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی با عرضه توانمندی‌های خود در این نمایشگاه این امکان را به صاحبان صنایع و سرمایه می‌دهند که بتوانند نیازهای خود را در زمینه تحقیق و پژوهش و فناوری‌های جدید تامین کنند.

لازمه موفقیت در عرصه فناوری‌های نو، تبدیل علم به ثروت است

بطوری که دکتر اسماعیل جبارزاده، در این راستا ضمن احساس تکلیف و پیشقدمی نسبت به سایر مسئولان و دست اندرکاران استان؛ نسبت به برگزاری مطلوب نمایشگاه فناوری‌های نو در تبریز اطمینان داد که؛ امروز در این استان عطش شدیدی نسبت به مسایل علمی و فرهنگی وجود دارد و قطعا ازنمایشگاه استقبال خوبی را شاهد خواهیم بود.

از سویی دیگر، استاندار آذربایجان شرقی، بر ایجاد فن‌بازار منطقه‌ای در نمایشگاه بین‌المللی تبریز تاکید می کند وگفت: این فن‌بازار می‌تواند حلقه اتصال تولید علم و ایجاد صنعت باشد

به گفته وی؛ لازمه موفقیت در عرصه فناوری‌های نو، تبدیل علم به ثروت است.

بسترسازی برای اقتصاد دانش بنیان، هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی هم معتقد است؛ زیرساخت های فناوری های نو و پیشرفته در استان و کشور فراهم است، اما حلقه اتصالی بین این طرح ها و صنایع وجود ندارد که امیدواریم با برپایی این نمایشگاه، زمینه برای ایجاد این حلقه فراهم شود.

در همین راستا، محمدتقی پاکزاد تاکید بر این دارد، برگزاري اين نمايشگاه شروع و بهانه ي براي نهادينه کردن و دست يابي به اهداف بزرگي است که خطه آذربايجان شرقي با توجه به داشته ها و ظرفيت هاي بالقوه علمي بتواند قطب فن آوري کشور تبدیل شود.

او می گوید؛ این ضرورت در استان احساس شد تا از ظرفیت های علمی به صورت نهادینه استفاده شود و این امر جز با روی آوردن به اقتصاد دانش بنیان صورت نخواهد گرفت.

علی جهانگیری، مدیر کل دفتر پژوهش و آموزش استانداری آذربایجان شرقی نیز برگزاری نمایشگاه فن آورهای نو در تبریز را فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت های آذربایجان شرقی بیان کرد.

نمایشگاه فناوری های نو جزو الزامات توسعه کشوراست

مجید یاری گری، معاون صنایع کوچک آذربایجان شرقی هم برگزاری نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته در تبریز را محل تلاقی فیزیکی سرمایه گذار و صنعتگران بیان کردو بر این باور است؛ این نمایشگاه جزو الزامات توسعه آتی کشور است و اگر بخواهیم جامعه را بدون اتکا به درآمد های نفتی اداره کنیم باید هرعملی که باعث شکوفایی و اجرایی شدن ایده ها  و به مرحله تولید رساندن، مورد حمایت قرار گیرد تا موجب توسعه بازار داخلی و خارجی شود چرا که ارزش افزوده در حوزه فناوری های نو و پیشرفته و ورود آن ها به عرصه صنایع قابل قیاس با سایر حوزه ها نیست.

ارایه و نمایش نزدیک 600 طرح دانش بنیان در نمایشگاه فناوری های نو تبریز

بر این اساس، در دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته تبریز بیش از 570 طرح دانش بنیان به نمایش گذاشته شده است که این امر حضور گسترده شرکت های دانش بنیان و به ویژه نقش برجسته این نمایشگاه را در نهادینه کردن دانش فناوری های نو و تبدیل علم به ثروت در استان را نشان می دهد.

در عین حال، بستر سازی برای تکمیل چرخه علم تا فناوری و فناوری تا تولید و کسب و کار، شناسایی توانمندی های پژوهشی و فناوری استان، معرفی نوآوری های استان، بستر سازی برای کاربردی کردن پژوهش ها، برقراری ارتباط بین دانشگاه و فناوری، صادر کردن محصولات، جذب سرمایه گذار و حمایت از نخبگان از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه بیان شده که به همت استانداری آذربایجان شرقی برگزار می گردد.

تبریز در ضیافت فناوری های نوین

البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، دست اندرکاران بر پایی این نمایشگاه؛ با تلاش شبانه روزی و با عزم ملی و مدیریت جهادی خودشان را برای میزبانی برگزاری هر چه باشکوهتر بزرگترین فستیوال علمی ایران آماده کردند. بنابراین و به قطع و یقین می‌ توان در آینده نزدیک، حاصل این تلاش صادقانه و شبانه روزی مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه را در توسعه همه جانبه کشورمان مشاهده نمود.

 همان طور که گفته شد، شهرت دیرینه تبریز به خاطر پرچمداری در توسعه علم و دانش بوده و دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته در این استان نیز به دنبال احیای همین هویت علمی و گذشته خویش است.

Bottom of Form

 

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 12 خرداد 1393
  • ساعت 09
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh