دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 1 آبان 1398
کد 1738

مصاحبه با آقای مهندس رستم اکبری کنگرلوئی، عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی و عضو تیم اعزامی به دوره فناوری های سرمایش، تهویه و پمپ های حرارتی در کشور آلمان

در اواخر شهریور ماه سال جاری هیئتی پنج نفره از اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای ایران به همراه جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی، کارکنان سازمان فنی و حرفه ای و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور جهت شرکت در دوره آموزشی " فناوری های سرمایش، تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی " به کشور آلمان اعزام شدند. آقای مهندس رستم اکبری کنگرلوئی از اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی که در این دوره شرکت داشته اند در یک نشست صمیمی پاسخگوی پرسش های خبرنگار اداره روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی بودند:
- آقای مهندس از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار مخاطبان سایت دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی قرار می دهید از شما بینهایت سپاسگزاریم. لطفا در آغاز مختصری از سوابق علمی و آموزشی خودتان را جهت آشنایی بیشتر خوانندگان عزیز ذکر بفرمایید.
√ ضمن عرض سلام و سپاس فراوان، اینجانب دارنده مدرک کارشناسی ارشد در رشته مکانیک – تبدیل انرژی و در حال حاضر دانشجوی دوره دکتری در همین رشته می باشم. علاوه بر تالیف و تصنیف چندین جلد کتاب و مقاله، نه مورد طرح پژوهشی انجام یافته که منجر به ساخت تجهیزات آزمایشگاهی گردیده اند و یک ثبت اختراع نیز داشته ام. شغل اصلی بنده آموزش و تدریس می باشد و علاوه بر تدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، مدرس کشوری دوره تکنولوژی مولد قدرت در تبریز و مدرس کشوری دوره کارگاه انتقال قدرت در مشهد بوده ام.
- لطفاً توضیحاتی در خصوص انتخاب حضرتعالی جهت اعزام به کشور آلمان بفرمایید.
√ در اسفندماه سال گذشته یک دوره یکروزه توسط شرکت آلمانی IKKE در تهران برگزار شد تحت عنوان " فناوری های سرمایش، تهویه مطبوع و پمپ های حرارتی " که 30 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که در رشته تأسیسات فعالیت داشتند در این دوره شرکت کردند. پس از برگزاری آزمون و بررسی رزومه کاری افراد، در نهایت 5 نفر جهت گذراندن دوره تکمیلی با همین عنوان، در کشور آلمان انتخاب شدند و در اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه بمدت 17 روز در این کشور حضور داشتند.
- هدف از برگزاری این دوره ها توسط شرکت آلمانی چیست؟
√ در خصوص هدف کلی این دوره می توان گفت مطابق پروتکل های مونترال و کیوتو که ایران نیز جزء امضاء کنندگان این پروتکل ها می باشد می بایست به بسیاری از کشورهای عضو از جمله ایران آموزش های لازم در خصوص کاهش آلاینده ها و  گازهای گلخانه ای نظیر  اف گازها ( گازهای فلوئوری ) داده شود. سپس این کشورها می باید نسبت به بروز رسانی و استاندارد سازی سیستم ها و دستگاههای واحدهای صنعتی خود اقدام نمایند. همانطور که می دانید سیستم های تبریدی در این راستا سهم بالایی در آلودگی های آب و هوایی دارند که لزوم کیفی سازی آنها بیشتر احساس می شود. شرکت IKKE بهمراه چندین شرکت دیگر در آلمان بعنوان شرکت تولید کننده سیستم های تبریدی با فناوری های نوین بدین منظور انتخاب شده تا ضمن ارائه خدمات آموزشی به کشورهای هدف نسبت به فروش و در اختیار گذاشتن تجهیزات جدید به آنها مبادرت نماید.
- پس به نوعی می شود گفت که این شرکت نیم نگاهی هم به مقوله بازاریابی و فروش محصولات خود نیز داشته است؟
√ بطور قطع این نگرش اقتصادی - تجاری در مدیران این شرکتها وجود دارد و با بهره گیری از امکانات پیمانها و پروتکل های عنوان شده، در این زمینه نیز سرمایه گذاری می کنند.
- آقای مهندس چقدر احتمال میدهید این تجهیزات و سیستم های مدرن و استاندارد به مجموعه صنعتی کشور ما اضافه بشوند؟
√ با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر کشور و قیمت بالای این محصولات پیش بینی می شود واحدهای صنعتی بویژه کارخانه های کوچک امکان تهیه و تجهیز این سیستم ها را نداشته باشند، هرچند اگر این اتفاق بیفتد و سیستم های تبرید و حرارتی ما بروز بشوند کمک شایانی به حفظ محیط زیست می شود.
- علاوه بر شرکت در این دوره خاص چه بازدیدهای علمی مرتبط با آموزش های فنی و حرفه ای در کشور آلمان داشته اید؟
√ ضمن بازدید از کارگاه های مختلف تأسیسات سرمایشی شرکت IKKE و دوره آموزشی خمکاری، برش و جوشکاری لوله های مسی بکار رفته در سیستم تبرید جهت آشنایی با محیط کارگاهی شرکت IKKE زمینه بازدید از خط سیستم تبرید بوسیله مبرد CO2 شرکت Kehrein & Kubanek، بازدید از سیستم تبرید و سردخانه یک فروشگاه زنجیره ای، آشنایی با سیستم آموزش دوگانه یا Dual در کشور آلمان، بازدید از یک مرکز آموزش مهارتی  و بازدید از مرکز رشد و شناسایی کسب و کارهای نوین برایمان فراهم گردید.
- بعنوان سوال آخر، چه ره توشه یا پیشنهادی برای بهره مندی بیشتر از این سفر می توانید عنوان کنید؟
√ با توجه به ماهیت منحصر بفرد دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله زیرساخت های کارگاهی، اعضای هیئت علمی فنی و گستردگی دانشگاه در سطح کشور با 176 دانشکده و آموزشکده، این دانشگاه می تواند نقش کلیدی در آکادمی مشترک و پروژه CC-IRAN ( همین دوره آموزشی ) بین ایران و آلمان بازی کند. به نظر میرسد بهترین گزینه برای مدیریت این آکادمی در ایران، دانشگاه فنی و حرفه ای ایران باشد.
انجام رایزنی های حقوقی با سازمان محیط زیست کشور جهت تلاش برای ایجاد قوانین برای پیاده سازی موارد ذکر شده در دوره اعم از جایگزینی مبردها و منع بکارگیری برخی مبردها بصورت تدریجی
انتقال تجارب بدست آمده در این سفر برای اساتید دانشگاه
ادامه رایزنی های ارزنده و قابل تقدیر واحد بین الملل در جهت برگزاری دوره های تکمیلی و ادامه چنین دوره های مشابه در سایر رشته ها
ترمیم و اصلاح سیستم آموزش مهارتی در کشور و اضافه کردن حلقه مفقوده یعنی حمایت واحدهای تولیدی از دانشجویان در حال تحصیل
پیاده سازی برخی الگوها در مراکز رشد دانشگاه فنی و حرفه ای از جمله شبیه سازی کارگاهها و آزمایشگاهها در محیط های مجازی و همچنین شناخت کسب و کارهای نوین و معرفی آنها بصورت مداوم به دانشجویان در حال تحصیل
- آقای مهندس از اینکه دعوت ما را برای انجام این مصاحبه پذیرا شده و با حوصله و تأمل خاص به سوالات مطرح شده پاسخ فرمودید، بینهایت سپاسگزاریم و برای جنابعالی سربلندی، سرافرازی، سلامت و سعادت روزافزون آرزومندیم.
√ اینجانب نیز از جنابعالی و نیز ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، جناب آقای دکتر صالحی عمران، جناب آقای دکتر طالبی، مدیرکل محترم دفتر همکاریهای علمی و بین الملل دانشگاه، آقای دکتر کیانی، معاونت محترم آموزش دانشگاه فنی و حرفه ای کشور ، جناب آقای ناظریان، سرکار خانم تقوایی، سرکار خانم دکتر بارانی و همچنین از ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، جناب آقای دکتر احد بهشتی اصل، معاونین محترم، روساء و کارکنان اداری دانشگاه که حمایت های لازم را مبذول داشته و شرایط حضور ما را در این دوره مهیا نمودند تقدیر و تشکر می نمایم.
آلبوم تصاویر کنگرلوئی

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 1 آبان 1398
  • ساعت 04
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در شنبه 4 آبان 1398
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh