تاریخ : شنبه 20 ارديبهشت 1399
کد 1811

با حضور نزدیک به 800 نفر از استادان و دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور، وبینارآموزشی " آموزش الکترونیکی دروس عملی " به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.

آموزش الکترونیکی دروس عملی از جمله مباحث چالشی این روزهای کرونایی است که بیش از پیش مورد توجه و دغدغه استادان و مدیران دانشگاه فنی و حرفه ای قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی، دکتر احد بهشتی اصل، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی در سرآغاز این وبینار 2/5 ساعته، در خصوص اقدامات و فعالیت های انجام گرفته در دانشگاه استان در بحث آموزش های مجازی اظهار داشتند: از اوایل اسفندماه سال گذشته و با شروع تعطیلات اجباری کرونایی، کمیته آموزش های مجازی در دانشگاه استان آذربایجان شرقی تشکیل و با همراهی و مشارکت مجدانه تمامی استادان و اعضاء محترم هیئت علمی دانشگاه و با بهره گیری از سامانه هوشمند آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی که محصول خلاقیت و نوآوری استادان ارجمندمان در دانشگاه استان بود، توانستیم علاوه بر مراکز استانی به سایر دانشگاههای فنی و حرفه ای استانهای همجوار نیز خدمات با کیفیتی در زمینه آموزش های مجازی ارائه نمائیم. ایشان ادامه دادند: به تقریب تمامی دروس نظری و نظری – عملی در هشت مرکز دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی بصورت آفلاین و آنلاین ارائه می گردند و در زمینه آموزش دروس عملی نیز کارهایی نظیر استفاده از نرم افزارهای شبیه ساز و فیلمبرداری از کارگاهها و آزمایشگاهها صورت گرفته اند که به یاری خدا و با تدابیر و رهنمودهای ریاست گرانقدر و معاونت محترم آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای و استادان خبره ای چون دکتر سید امید فاطمی که امشب نیز بعنوان مدرس این دوره در محضرشان هستیم، بتوانیم این دروس را به شکل مطلوبتری و بصورت الکترونیکی ارائه نماییم. دکتر غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه نیز با تبریک دهه سرآمدی آموزش به تمامی جهادگران عرصه آموزش بویژه آموزش دروس عملی و کارگاهی، بعنوان مقدمه بیان داشتند: ما در شورای آموزشی و شورای دانشگاه در موضوع آموزش الکترونیکی دروس عملی با سه سناریوی راهبردی مواجه بودیم. اول اینکه ما می توانستیم همانند برخی از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی اعلام کنیم که اساساً دروس عملی و کارگاهی ما قابلیت ارائه بصورت مجازی را ندارند و باید در انتظار بازگشایی دانشگاهها بمانیم. سناریوی دوم اینکه فارغ از اینکه شدنی است یا نه و با چه کیفیتی قابل انجام است به تمامی مراکز اعلام نماییم که همه موظفند دروس عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی را حتماً به شکل الکترونیکی ارائه کنند. و اما سناریوی سوم اینکه به تشخیص یک مرجعی در دانشگاه فنی و حرفه ای که می توانست کمیته های تخصصی چهل و چندگانه برنامه های درسی دانشگاه باشند، نحوه ارائه الکترونیکی دروس عملی رشته ها تعیین گردد و طبیعتاً این کمیته ها می بایست تولید محتوا کرده و در اختیار دانشکده ها و آموزشکده ها قرار می دادند. پس از بحث و بررسی در شوراها به این نتیجه رسیدیم که هر سه این سناریوها در دانشگاه فنی و حرفه ای عملی و قابل اجرا نبوده و آنچه تصمیم گیری شد و به تمامی مراکز نیز بخشنامه گردید این بود که به تشخیص کارگروه آموزش مجازی هر دانشگاه که در آن مدیران گروه و استادان و اعضاء محترم هیئت علمی رشته ها نیز حضور خواهند داشت، بسته به توانایی ها و داشته های هر دانشگاه تصمیم گیری، محتواسازی و بسترسازی شده و سپس به مراکز تابعه آن دانشگاه ارسال شوند. ایشان با چالشی خواندن بحث آموزش الکترونیکی دروس عملی، از تمامی استادان و مدیران خواست تا به جهت روشن شدن ابعاد مختلف موضوع، فعالانه در این مباحثه و گفتگو شرکت نمایند. دکتر کیانی در خصوص جنبه های بسیار مثبت آموزش مجازی دروس عملی عنوان داشتند: در بسیاری از مراکز فنی و حرفه ای سراسر کشور کلاسهای زیادی با تعداد پایین دانشجو دایر می شوند که ما می توانیم برخلاف روال دانشگاههای دیگر که ساعات آموزش را کم می کنند، به جهت در نظر گرفتن جنبه های اقتصادی از روش الکترونیکی برای این کلاسها بهره بگیریم. از سویی با در نظر گرفتن فرمایشات ارزشمند مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در باب ابتکار و خلاقیت، با در پیش گرفتن آموزش مجازی دروس عملی زمینه ساز بروز و نمود خلاقیت و نوآوری در دانشگاه فنی و حرفه ای باشیم. عضو هیئت رئیسه دانشگاه فنی و حرفه ای همچنین با اعلام اینکه مطابق فهرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه فنی و حرفه ای جزء بیست دانشگاه برتر در عرصه آموزش مجازی معرفی شده است، از برگزاری جشنواره سرآمدی آموزش در مردادماه سال جاری خبر داد و اعلام نمود که در این جشنواره از دانشکده های فعال و محتواهای ارزنده در بحث آموزش الکترونیکی دروس عملی تجلیل خواهد شد. در ادامه، دکتر سید امید فاطمی، رئیس مرکز فناوری های دیجیتال و مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران بعنوان مدرس این وبینار آموزشی مطالب خود را در قالب فایل های پاورپوینت و ویدیویی در خصوص یاد دهی و یادگیری دروس عملی متکی بر فناوری های دیجیتالی ارائه نمودند که متعاقب آن دکتر سید علی اکبر صفوی، مسئول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت عتف و دکتر الیاس حدادی، عضو هیئت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی بعنوان موافق و مخالف آموزش الکترونیکی دروس عملی صحبت کردند. شایان ذکر است که در این وبینار آموزشی نزدیک به 800 استاد، مدیر و دانشجو از دانشگاههای سراسر کشور حضور داشتند که اغلب به طرح نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
جهت مشاهده گزارش تصویری وبینار اینجا کلیک کنید.
آلبوم تصاویربا حضور نزدیک به 800 نفر از استادان و دانشجویان دانشگاههای سراسر کشور، وبینارآموزشی " آموزش الکترونیکی دروس عملی " به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی برگزار گردید.

تصویر هشت
تصویر هشت
تصویر هفت
تصویر هفت
تصویر شش
تصویر شش
تصویر پنج
تصویر پنج
تصویر چهار
تصویر چهار
تصویر سه
تصویر سه
تصویر دو
تصویر دو
تصویر یک
تصویر یک
  • نوشته شده
  • در شنبه 20 ارديبهشت 1399
  • ساعت 13
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در شنبه 20 ارديبهشت 1399
  • ساعت 13
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh