معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: جریان اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است
            
            
                                       |   درهمایش توسعه فرهنگی وگفتمان اعتدال در دانشگاههاعنوان شد معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم: جریان  اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است    |        |     |     
  | 
  | 
  |  
  | 
  | 
  |  دکترسید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری گفت : اعتدال با شعارزدگی و شعارگرایی سازگار نیست و جریان  اعتدال، جریان وحدت بخش برای تمام ارکان جامعه است  .   |  
  |     |     |   به گزارش روابط عمومی وزارت علوم،دکترهاشمی در  همایش توسعه فرهنگی و گفتمان اعتدال در دانشگاهها در تبریز با تاکید بر الگوگیری  سایر دانشگاه ها در برگزاری چنین همایش هایی در کشور اظهار داشت : تمامی تلاش ما در  دانشگاه برای این است که بتوانیم عالمان و محققان و کارشناسان توانا و زبردست ومتعهد راتحویل جامعه دهیم  .   وی اظهار کرد: اگر خروجی های دانشگاهی ما ضعف علمی  داشته باشند و یا با وجود توان علمی تعهداجتماعی نداشته باشنددرهردوصورت  ناموفق هستیم  .   دکترهاشمی گفت: آموزش، پژوهش و فرهنگ حوزه های گوناگون مکمل هم  دردانشگاه هستند و محصولات دانشگاه بایستی همراه با تعهد و تعلق ملی، دینی و فرهنگی  باشد وکسانی که در دانشگاه و جامعه پرورش پیدا می کنند بایستی تعلق و تعهد به آرمان  ها و اهداف ملی و دینی داشته باشند  .   وی با تاکید بر اینکه باید در جریان تربیت  دانشجویان ، تربیت علمی و فرهنگی داشته باشیم افزود: تربیت فرهنگی به معنای عام  یعنی تربیت انسان های متدین، متعهد که خلاقیت دارند و نقاد و مسئولیت پذیری هستند  .   معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه اعتدال مانع انفعال است و به  معنای میانگین گیری از جامعه نیست ، بلکه یک خط مش و رویکرد مشخص و مدون است ،  افزود: اعتدال یک جریان و گفتمان حزبی یا یک دغدغه موقت و کوتاه و یک بهانه برای  حذف رقیب نیست اعتدال یعنی بستر سازی برای حضور همگان، اجازه دادن به گفتمان ها و  دیدگاه های مختلف و تامین منافع همه کسانی که اهداف مشترک ملی ودینی راپذیرفته  اند  .   دکتر هاشمی با بیان اینکه اگر ثبات و آرامش دانشگاه را در گرو رکود و سکون  دانشگاه تعریف کنیم راه را به خطا رفته ایم افزود: ما نیازمند آرامش در دانشگاه و  جامعه هستیم اما این آرامش بایستی همراه با پویایی باشد و ایجاد آرامش به هر طریقی  درست نیست و آرامشی که به دلیل رکود و سکون و عدم تحرک است مطلقا مطلوب نیست  وخطر  محض است  .   معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: دانشگاه ایده آل آرام،  یعنی دانشگاهی که همگان حضور دارند و حرف برای گفتن وجود دارد و حرفها مطرح می شود؛  البته آزادی، قانون، استقلال و دفاع از ارزش ها و پیاده کردن آرمان ها در گرو  پویایی و پویش است و مشارکت در تامین این پویایی حق همگان است  .   وی گفت: اگر  خواهان پویایی در کشور هستیم نباید هیچ گروهی که در چارچوب قانون حرکت می کند و  قانون را پذیرفته حذف شود، حذف هر گروه موجب عدم پویایی گروه رقیب است  .   دکتر  هاشمی با بیان اینکه دانشگاه باید با واقعیت های جامعه پیوند بخورد، افزود: برای  توسعه و پیشرفت کشور در دانشگاه باید جرات و شهامت این وجود داشته باشد تا مسایل  واقعی جامعه به بحث پرداخته شود دیدگاه های مختلف مطرح و به جمع بندی رسیده شود  .   وی تاکید کرد: در گفتمان اعتدال مطالبات و مسایلی که از سوی دانشگاه مطرح می  شود تهدید نیستت بلکه فرصت است وجامعه ایی که مطالبه گر نباشد جامعه راکد و ساکت  خواهد شد زیرا ما یک جامعه انقلابی و آرمانی هستیم و مدعی تمدن سازی و در این مسیر  با فرازو فرودهایی پیش می رویم  .   معاون وزیر علوم اظهار کرد: مگر می شود جامعه  ای مدعی تمدن سازی باشد و به وضع موجود راضیی باشد و مگر می توان به سمت آرمانها رفت  و هزینه نپرداخت ومابایستی اجازه دهیم این هزینه ها به حداقل برسد و بستری فراهم  شود تا مطالبات مختلف مطرح شود و مدیریت دانشگاه و جامعه این مطالبات را شنیده و  مورد تحلیل قرار دهد و بهره بگیرد  .   وی افزود: اگر اجازه طرح مطالبات داده نشود  ممکن است دانشگاهیان دچار رکود و انزوا شوند که در این صورت طعمه دشمن می شوند و یا  جامعه به سمت افراط و هنجارشکنی خواهد رفت  .   دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: در حوزه  فرهنگی، اجتماعی و علمی مطالبه گری یک حق، ضرورت و فرصت ت است و مطالبات دانشگاهیان و  اعضای جامعه یک تهدید نیست زیرا برای جامعه ای که از یک پشتوانه قوی علمی و فرهنگی  و تاریخی برخوردار است نباید تصور کرد که با این گفتمان جامعه در معرض خطرات قرار  می گیرد  .   دکترهاشمی با اشاره به اینکه در طول تاریخ جامعه ما شهره به این بوده  که بستر همزیستی و همدلی و همراهی گروههای مختلف فرهنگ، قومی و زبانی است، افزود  : جامعه ما ترکیبی از اقلیت های مختلف است و باید در گفتمان اعتدال، اقلیت را محترم  بشماریم و این ها در کنار هم می توانند جامعه را بسازند  .    |        |     
  |  
  |  
  |  
  |         |         |         |         |    ه    |         |