دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393
کد 213

بايد و نبايدهاي تغذيه در ماه رمضان

پای صحبتهای متخصص تغذيه: روزه داران در سحر و افطار بايد از مصرف بيش از حد مواد شور٬ شيرين و چرب خودداري کنند، چراکه اين مواد باعث ايجاد عطش در طي روز مي‌شود.

بايد و نبايدهاي تغذيه در ماه رمضان

 

پای صحبتهای متخصص تغذيه: روزه داران در سحر و افطار بايد از مصرف بيش از حد مواد شور٬ شيرين و چرب خودداري کنند، چراکه اين مواد باعث ايجاد عطش در طي روز مي‌شود.
 

سرکارخانم مريم جوادي متخصص تغذيه، به تشريح بايدها و نبايدهاي تغذيه در ماه رمضان پرداخت و اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلي سه مرحله سحر، افطار و ميان وعده بين افطار و سحر مي‌باشد.
وي توصيه کرد افطار و شام در يک وعده مصرف شود و از افطار تا سحر سبزيجات و ميوه مصرف شود، هم‌چنين در اين زمان صرفا يک يا ۲ فنجان چاي مصرف شود، چراکه مصرف بيش از حد چاي در طول روز تشنگي ايجاد مي‌کند.
اين متخصص تغذيه با اشاره به وعده افطار تصريح کرد: ‌با نخوردن غذا در طول روز معده حالت گرم و خشک پيدا مي‌کند و هنگام افطار بايد طوري عمل کنيم که اولا شوک به معده وارد نشود و ثانيا گرمي و خشکي آن برطرف شود و هم‌چنين قند خون آرام آرام بالا برود.
وي ادامه داد: بعضي افراد بعد از روزه بخصوص در فصل گرم تابستان، روزه خود را با نوشيدني‌هاي سرد باز مي‌کنند که اين کار باعث وارد شدن شوک و اختلال در کار معده مي‌شود، بهترين شيوه براي باز کردن روزه، نوشيدن مايعات گرم و ولرم است و مي‌توان از شير گرم يا آب ولرم با عسل يا خرما و شيره انگور استفاده کرد.
جوادي به روزه داران توصيه کرد، اندکي بعد از نوشيدن مايعات گرم و باز کردن روزه خود، غذاهاي سبک مانند سوپ يا آش مصرف کنند تا معده به تدريج آماده پذيرش و هضم غذا شود، هم‌چنين مصرف نان و پنير و سبزي، افطاري خوبي محسوب مي‌شود.
وي اظهار کرد:‌ حليم خانگي که با گندم سبوس دار پخته مي‌شود نيز يک وعده افطاري خوب محسوب مي‌شود، اما بيشتر حليم‌هايي که در بيرون آماده مي‌شوند به علت استفاده از آرد به جاي گندم مطلوب نيست و ترجيحا از حليم خانگي استفاده شود.
اين متخصص تغذيه تاکيد کرد: روزه داران از مصرف غذاهاي خيلي شور، چرب و شيرين پرهيز کنند، چراکه اين مواد علاوه بر اين‌که در طي روز عطش ايجاد مي‌کنند پس از پايان ماه رمضان سبب ايجاد فشارخون بالا و چاقي مي‌شوند.
وي تصريح کرد: روزه داران فاصله افطار تا سحر از آب ولرم، ‌دو فنجان چاي و ميوه و سبزيجات استفاده کنند تا در طول روز دچار تشنگي نشوند.
جوادي با اشاره به وعده سحري گفت:‌ سحري بايد يک وعده ناهار کم حجم باشد بنابراين مي‌
توان از برنج همراه با خورش‌هاي متفاوت مانند خورش کرفس، خورش آلو استفاده کنند.
وي اضافه کرد: سالاد که از خيار، گوجه فرنگي و کدو سبز درست شده باشد و در کنار وعده سحري به هضم غذاي روزه داران کمک مي‌کند، هم‌چنين از استفاده از سير، پياز و تره در اين وعده بايد پرهيز کرد.
متخصص تغذيه اظهار کرد‌: يکي ديگر از نکات تغذيه‌اي در ماه رمضان اين است که از خوردن آب قبل از خوردن سحري خودداري کنيد و هم‌چنين از خوردن نوشابه‌هاي قنددار و دوغ نيز در وقت سحر جلوگيري کنيد، علاوه بر اين براي رفع عطش پيشنهاد مي‌شود در انتهاي سحري از شيره انگور و خرما استفاده شود.
وي تاکيد کرد: سبزيجات به خاطر داشتن فيبر، آب را درون خود نگه مي‌دارند و کم کم به بدن مي‌رسانند و مانع از تشنگي زودرس افراد روزه دار مي‌شوند.
جوادي خاطرنشان کرد:‌ با توجه به روزهاي بلند در فصل تابستان به نوجوانان توصيه مي‌شود که در سحري و افطار از خرما و شيره انگور بيشتري استفاده کنند.

 

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 17 تير 1393
  • ساعت 11
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh