دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 20 خرداد 1404
کد 2206

مراسم افتتاحیه نشست معاونان آموزشی واحدهای استانی دانشگاه ملی مهارت در تبریز برگزار شد

نشست معاونان آموزشی واحدهای استانی دانشگاه ملی مهارت صبح امروز، سه‌شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۴، با حضور مسئولان ارشد این دانشگاه در محل دانشگاه ملی مهارت واحد آذربایجان شرقی در تبریز آغاز به کار کرد
 به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی، این نشست تخصصی که به مدت دو روز ادامه خواهد داشت، با حضور معاونان آموزشی ۳۱ استان، دکتر محسن جهانشاهی، معاون آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه، مدیران کل حوزه معاونت آموزشی و معاونانشان و همچنین دکتر اکبر منصوری نسب، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه و معاونشان برگزار شد. 
در ابتدای مراسم، دکتر احد بهشتی اصل، رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی، با خوشامدگویی به میهمانان، به جایگاه تاریخی و صنعتی تبریز اشاره کرد و گفت: 
تبریز تنها یک شهر نیست، بلکه گنجینه‌ای از تمدن، صنعت و فرهنگ است. این شهر کهن، با پیشینه‌ای درخشان در عرصه‌های علمی و صنعتی، همواره پرچمدار نوآوری، فناوری و آزادی بوده است. از مکتب تبریز در هنر و معماری تا کارخانجات پیشرفته امروز، همه گواهی می‌دهند که تبریز، قلب تپنده صنعت ایران است.
وی با اشاره به نقش کلانی که دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی در تربیت نیروی انسانی متخصص دارد، افزود:  این دانشگاه با ۸ دانشکده (که سه مورد از آنها در تبریز قرار دارند)، یکی از پایگاه‌های اصلی تربیت نیروی کار ماهر و فناور در منطقه است. ما ریشه در تاریخ داریم؛ کلنگ تأسیس این مرکز در سال ۱۳۵۳ زده شد و در سال ۱۳۵۶ با عنوان 'مجتمع فنی و حرفه‌ای تبریز' فعالیت خود را آغاز کرد. فلسفه وجودی این دانشگاه، ارتباط تنگاتنگ با صنعت بوده و امروز نیز فارغ‌التحصیلان ما ستون فقرات صنایع آذربایجان شرقی را تشکیل می‌دهند.
دکتر بهشتی اصل در ادامه، با تأکید بر لزوم پیوند آموزش‌های مهارتی با نیازهای صنعت، پیشنهاداتی را مطرح کرد که برخی از آنها عبارتند از: 
1- ورود جدی دانشگاه ملی مهارت به مقوله تربیت دبیران فنی در راستای تربیت مربیان متخصص مهارتی هنرستانها 
2- تشخیص صلاحیت حرفه ای افراد و مؤسسات توسط دانشگاه ملی مهارت در جهت ارتقای استانداردهای مهارتی
3- بازنگری اساسی در سرفصل دروس دانشگاه ملی مهارت با پرهیز از نگاه تئوریک و نیز تدوین سرفصلهای مبتنی بر آموزش های عملی  با استفاده از نظرات و نیازهای روز بازار کار، تولید و صنعت
4- طراحی و اجرای سازوکار مناسب برای بروزرسانی مستمر دانش و مهارت استادان گرانقدر دانشگاه ملی مهارت از طریق حضور ایشان در محیط‌های صنعتی
5- تخصیص اعتبار کافی برای برگزاری دروس عملی، به جهت هزینه بر بودن برگزاری این دروس به ویژه در برخی رشته ها نظیر رشته ساخت و تولید و یا رشته تربیت بدنی که اکثر دانشکده ها فاقد امکانات ورزشی کامل همانند استخر سرپوشیده می باشند.
6- همترازسازی و حتی بالا بردن میزان حق التدریس دروس عملی نسبت به دروس تئوری، جهت ارج نهادن به آموزش دروس عملی در دانشگاه ملی مهارت
7-  افزایش جذب هیئت علمی توانمند و متعهد با اولویت‌بندی رشته‌هایی که بیشترین کمبود را دارند. این جذب باید با معیارهای دقیق علمی و آموزشی و با در نظر گرفتن نیازهای واقعی دانشگاه انجام پذیرد.
8-  بازنگری در وضعیت نیروهای حق‌التدریس با سابقه که در حال حاضر به عنوان نیروهای بند "ذ" در دانشگاه مشغول به کار هستند. بسیاری از این همکاران دارای تجربیات ارزشمند آموزشی و تخصص‌های کاربردی هستند که می‌تواند به عنوان عضو هیئت علمی برای دانشگاه مورد استفاده قرار گیرند.
9- تجهیز و بروز کردن کارگاه ها و آزمایشگاهها بویژه در مراکز استانی
10 تدوین طرح های جامع "سرباز صنعت" و " بورسیه صنعتی " که می‌تواند تحولی اساسی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و رونق بخش صنعتی ایجاد نماید.
11- موضوع دیگر، استفاده از واژه دختر و پسر در نام دانشکده های دانشگاه ملی مهارت می باشد که سنخیتی با جایگاه و رسالت مراکز آموزشی عالی همچون دانشگاه نداشته و سبب برجسته شدن موضوع تفکیک جنسیتی و به تبع آن اثر منفی در جذب دانشجو و نیز هزینه های مازاد گردیده است که امید میرود با نظر مساعد دانشگاه ملی مهارت و هماهنگی با سازمان سنجش آموزش کشور و نیز جهت برقراری عدالت آموزشی، این تفکیک و تمایز حتی در نام دانشکده های دانشگاه ملی مهارت، از بین برود.
12- و پیشنهاد پایانی اینکه، تلاش در جهت احیای بند " ب " تبصره 75 قانون بودجه سال 1362 که خود مشتمل بر سی ماده و دوازده تبصره می باشد و به روشنی نحوه مشارکت عوامل مجموعه آموزشی در تولید و کسب درآمد را تبیین می نماید. در دنیای امروزی این اعتقاد وجود دارد که آموزش می بایست به تولید و کسب درآمد منتهی شود و خوشبختانه قانون این مسیر را برای ما ترسیم نموده است.
 در ادامه مراسم، دکتر محسن جهانشاهی، معاون آموزشی سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت، با اشاره به عدم حضور دکتر غلامرضا زمانی، رئیس دانشگاه به دلیل حضور در اجلاس بریکس در چین، پیام ایشان را به حضار منتقل کرد. وی این نشست را دارای سه ویژگی مهم دانست: 
اولین نشست پس از ریاست دکتر زمانی بر دانشگاه، اولین نشست معاونان آموزشی در دولت چهاردهم واولین نشست پس از تغییر نام دانشگاه.
جهانشاهی افزود:  این نشست در حقیقت شورای آموزشی دانشگاه با حضور نمایندگان ۳۱ استان است. برگزاری چنین نشست‌هایی در استان‌ها این مزیت را دارد که از نزدیک با دستاوردها و چالش‌های واحدهای استانی آشنا شویم. از میزبانی بسیار خوب دانشگاه ملی مهارت آذربایجان شرقی تشکر می‌کنیم. 
وی همچنین به برنامه‌های این نشست دو روزه اشاره کرد و گفت: در این نشست، پنل‌های تخصصی مختلفی از جمله اداره کل خدمات آموزشی، مرکز نظارت و ارزیابی، دفتر آمایش و گسترش، اداره کل امور مدرسان، آموزش‌های آزاد و خاص، و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار خواهد شد. همچنین بازدیدی از کارخانه تراکتورسازی تبریز و امکانات کارگاهی دانشگاه انجام می‌شود. 
معاون آموزشی دانشگاه ملی مهارت بیان داشت:  این نشست تخصصی که با هدف هماهنگی بیشتر بین واحدهای استانی و سازمان مرکزی دانشگاه ملی مهارت برگزار شده، فرصتی است برای بررسی چالش‌ها و ارائه راهکارهای عملی در راستای ارتقای کیفیت آموزش‌های مهارتی و تقویت پیوند دانشگاه با صنعت. پیشنهادات مطرح‌شده توسط دکتر بهشتی اصل، به‌ویژه در زمینه بازنگری سرفصل‌ها، تجهیز کارگاه‌ها و حذف تفکیک جنسیتی، می‌تواند نقش مهمی در تحولات آینده این دانشگاه ایفا کند. 






















 
  • نوشته شده
  • در سه شنبه 20 خرداد 1404
  • ساعت 10
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه 21 خرداد 1404
  • ساعت 12
  • توسط مدیر سایت
نظرات شما
captcha refresh