دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : جمعه 14 آذر 1404
کد 2251

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بزرگترین ویژگی برجسته دانشگاه ها در دوره فعلی را جامعه محور شدن دانشگاه ها دانست

رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی در جلسه کارگروه استانی مدیریت آموزش عالی استان با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری شرکت کرد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر سیمایی صراف در جلسه کارگروه استانی مدیریت آموزش عالی در آذربایجان‌شرقی در دانشگاه تبریز گفت: مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها به معنای اینست که دانشگاه ها باید عامل، کنشگر و فعال باشند و در خدمت نیازمندیهای اجتماعی، صنعتی و فناوری قرار گیرند.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها یکی از نقاط قوت نظام هستند که بالاترین خدمت را در دوران تحریم به کشور ارائه کرده اند.
وزیر علوم با اشاره به تغییر مأموریت دانشگاه‌ها، بر همت روسای دانشگاه‌ها برای تحولات در حوزه‌های مختلف آموزش، پژوهش و فناوری تاکید کرد و از آنان خواست وفاق و همدلی و منافع ملی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهد.
استاندار آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: تلاش می‌کنیم پیوند دانشگاه، صنعت و جامعه را استحکام ببخشیم و از ظرفیت‌های قانونی برای ثروت آفرینی و تجاری سازی علم و فناوری استفاده کنیم.
دکتر سرمست افزود: ارزش تفاهم‌نامه منعقده دانشگاه‌های استان با بخش صنعت به سه همت رسیده که هدف ما رساندن این رقم به ۶ همت است.
دکتر اعلمی رئیس دانشگاه تبریز هم با ارائه گزارشی از وضعیت آموزش عالی در آذربایجان شرقی گفت: ۱۷۵ هزار دانشجو با سه هزار و ۴۰۰ هیئت علمی در دانشگاه‌های استان مشغول هستند.
وی با بیان اینکه استان رتبه دوم دانشجویان خارجی را در کشور دارد افزود: حدود ۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی در این استان تحصیل می‌کنند که معادل ۱۰ درصد دانشجویان خارجی کشور است.
در این نشست روسای دانشگاه‌های استان از وضعیت آموزش عالی، مشکلات و نیازهای خود گزارش دادند.
دکتر احد بهشتی اصل، رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی نیز در این نشست به بیان چالش ها و دغدغه های اصلی این دانشگاه پرداخت و بیان داشت:
همانگونه که مستحضرید: دانشگاه ملی مهارت، تنها نهاد آموزش عالی مهارتی دولتی است که ماموریت تخصصی و انحصاری آن، تربیت مهندسین عملیاتی، تکنیسین‌های ارشد و مهارت‌آفرینان ماهر است. ما زنجیره اتصال نظریه‌های علمی به عمل و تولید در خط مقدم اقتصاد هستیم. فارغ‌التحصیل ما، کسی است که می‌تواند یک نقشه مهندسی را به یک دستگاه کارکرده تبدیل کند، یک خط تولید را راه‌اندازی و نگهداری نماید، و یک کسب‌وکار کوچک و متوسط را با مهارت خود به حرکت درآورد. اما متاسفانه، این دانشگاه برای ایفای این نقش بی‌بدیل، با چالش‌های عمیقی دست و پنجه نرم می‌کند که اگر به آنها پرداخته نشود، نه تنها مانع پیشرفت می‌شود، بلکه تضمینی بر ناکامی در تحقق اهداف کلان کشور نیز خواهد بود. این چالش‌ها را در چند محور بیان می‌کنیم:
۱. چالش مالی و نابرابری فاحش سرانه دانشجویی، رفاهی و بودجه ای:
عمیق‌ترین و دردناک‌ترین چالش، شکاف بزرگ سرانه‌های مالی ما با سایر دانشگاه‌هاست که به هیچ وجه با ماهیت پرهزینه و تجهیزات‌بر آموزش‌های مهارتی سازگار نیست.
۲. چالش توسعه کمی و کیفی نیروی انسانی:
ما با کمبود شدید نیروی انسانی متخصص در همه سطوح مواجهیم، اما بحران در دو نقطه حساس‌تر است: اعضای هیئت علمی فنی و متخصص و کارشناسان آزمایشگاه و کارگاه
۳. چالش فرسودگی و ناکارآمدی زیرساخت‌های آموزشی:
بسیاری از دستگاه‌های ما، دهه‌ها از عمرشان گذشته و با فناوری‌های رایج در صنعت، فاصله زیادی دارند. ما به دانشجویان، مهارت کار با دستگاه‌های منسوخ را آموزش می‌دهیم و بعد آنها را به صنعتی می‌فرستیم که سال‌ها از آنها جلوتر است! این یک شکاف مهارتی خطرناک ایجاد می‌کند. تجهیز و بروزرسانی کارگاه‌ها متناسب با نیاز صنعت، یک ضرورت فوری و غیرقابل چشم‌پوشی است، نه یک خواسته لوکس.
۴. چالش توسعه کمی و تحقق اهداف کلان با کیفیت مطلوب
در اسناد بالادستی، از جمله برنامه هفتم پیشرفت، بر افزایش سهم دانشجویان مهارتی تا ۴۰ درصد از کل دانشجویان کشور تأکید شده است. با این حال، پرسش اساسی اینجاست: آیا زمینه‌های اجرایی و پشتیبانی لازم برای این توسعه کمی عظیم فراهم شده است؟ در حال حاضر ما با کمبودهای حاد و ساختاری در زمینه فضاهای آموزشی تخصصی، سراهای دانشجویی، سالن‌های ورزشی، امکانات رفاهی و به ویژه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مجهز مواجه هستیم.
باید صریح عرض کنیم: اگر این زیرساخت‌ها و منابع لازم به سرعت و به شکلی جامع فراهم نشود و ما نتوانیم این ۴۰ درصد را با کیفیت مطلوب و استانداردهای مورد انتظار صنعت تربیت کنیم، صنعت به‌طور قطع از ما ناامید خواهد شد.
حضار محترم،
ما آماده‌ایم تا سهم خود را در تربیت نسل کارآفرین و ماهر آینده به بهترین شکل ادا کنیم. اما این ماموریت، بدون همراهی، درک شرایط خاص و تخصیص منابع متناسب، محال است. از تدبیر، دغدغه و حمایت شخص جنابعالی و همکاران‌تان در وزارت عتف به عنوان متولی آموزش عالی کشور، به شکل جدی و فوری درخواست مساعدت داریم. اجازه دهید این دانشگاه بتواند به پشتوانه حمایت‌های جنابعالی و دولت محترم، سربازان واقعی توسعه اقتصادی کشور را تربیت کند.
در این راستا، این دانشگاه با عطف به سیاست‌های کلان و تدابیر آینده‌نگرانه جناب آقای دکتر سیمایی صرّاف، مقام عالی وزارت، آمادگی کامل خود را برای طراحی و راه‌اندازی دوره‌های نوآورانه «کارشناسی حرفه‌ای پیوسته» (سه‌ساله) و «کارشناسی ارشد حرفه‌ای پیوسته» (پنج‌ساله) اعلام می دارد.‌ هدف از این اقدام، تربیت مهندسان عملیاتی و طراحان خبره‌ای است که علاوه بر برخورداری از ژرفای نظری لازم، چیرگیِ تام و تمام بر فرآیندهای اجرایی، عیب‌یابی‌های پیچیده و مدیریت پروژه‌های فنی پیشرفته بازار کار و تولید را دارا باشند.

 

آلبوم تصاویر وزیر عتف

  • نوشته شده
  • در جمعه 14 آذر 1404
  • ساعت 11
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در شنبه 15 آذر 1404
  • ساعت 08
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh