دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 29 مهر 1393
کد 287

حفاظت اطلاعات شخصی

موضوعي كه در عين سادگي و كم اهميت جلوه كردنش بسيار مهم و حياتي است و بسيار به امنيت كشور خدشه وارد كرده است.
شايد اولين سئوالي كه به ذهن خطور مي كند، اين باشد كه تخليه تلفني به چه معناست؟

تخلیه تلفنی چیست:

موضوعي كه در عين سادگي و كم اهميت جلوه كردنش بسيار مهم و حياتي است و بسيار به امنيت كشور خدشه وارد كرده است.

شايد اولين سئوالي كه به ذهن خطور مي كند، اين باشد كه تخليه تلفني به چه معناست؟

تخليه تلفني در معناي عام به معناي به دست آوردن اطلاعات از افراد مختلف جامعه توسط تلفن، به وسيله‏ي كساني كه به هر دليل عناد با اين مرز و بوم دارند ( اطلاعاتي كه از نظر ما اهميت چنداني ندارد مثل اسم رئيس يا همكار ، همسر يا ارائه آمار هاي خيلي معمولي در حيطه‏ي كاري ) 

تعريف تخليه تلفني به صورت كلاسيك :

تخليه تلفني، عبارت است از تلاشي آگا هانه از طرف دشمن با بهره‏گيري از غفلت يا فريب عوامل خودي، به منظور كسب اطلاعات و القاي خواسته‏هاي خود از طريق برقراري ارتباط تلفني.

اهداف دشمن از تخليه تلفني:

-  جمع آوري اطلاعات در خصوص مشكلات داخلي جامعه، در راستاي بهره برداري تبليغي

- شناسايي مشكلات دستگاه‏هاي اجرايي، جهت بهره برداري تبليغي در راستاي ناكارآمد نشان دادن نظام 

- كسب اطلاعات، در راستاي دامن زدن به اختلافات جناح هاي سياسي كشور

- تلاش آگا هانه براي ايجاد اختلافات مذهبي ، سياسي و قومي در داخل كشور 

- كسب اطلاعات با هدف ايجاد اخلال در روابط جمهوري اسلامي در مجامع بين‏المللي

اولين سئوالي كه در اين خصوص مطرح است اين‏كه به نظر شما چند درصد از اطلاعات و اخبار كشور توسط تخليه‏ي تلفني به دست دشمنان ايران زمين مي افتد؟

پاسخ : نزديك به 80 درصد اطلاعات كشور توسط تخليه تلفني از تمامي اقشار جامعه به دست دشمنان اين مرز و بوم مي افتد. 

سئوال بعدي كه مطرح مي‏گردد اين كه دشمن در تخليه‏ي تلفني به دنبال چيست و چه كساني در معرض تخليه تلفني هستند؟

پاسخ : دشمن در تخليه تلفني به دنيال اطلاعاتي است كه از
 نظر ما ارزش چنداني ندارند، ولي در واقع براي آن‏ها ارزشمند محسوب مي‏گردد و اطلاعات ما به واقع تكميل كننده پازل اطلاعاتي آن‏ها‏ست و دشمنان براي اين كار هيچ محدوديت 

پاسخ : دشمن در تخليه تلفني به دنيال اطلاعاتي است كه از نظر ما ارزش چنداني ندارند، ولي در واقع براي آن‏ها ارزشمند محسوب مي‏گردد و اطلاعات ما به واقع تكميل كننده پازل اطلاعاتي آن‏ها‏ست و دشمنان براي اين كار هيچ محدوديت سني اعمال نكردند و از كودكان 6  ساله تا سال خوردگان 90  ساله را مورد تخليه قرار داده‏اند.

اصولاً تخليه تلفني به دو صورت انجام مي گيرد:

1)   كنترل تلفن همراه افراد با استفاده از وسائل و روش‏هاي مخصوص، كه بيش‏تر جنبه‏ي جاسوسي و اطلاعاتي دارد.

2)   تماس تلفني با اشخاص و گرفتن مستقيم اطلاعات از آن‏ها

تلفن همراه :

طبق تحقيقات سازمان هاي اطلاعاتي كشور‏ هاي مختلف ثابت گرديده است كه تلفن هاي همراه ساخته شده توسط كارخانه هاي مختلف داراي يك حافظه‏ي مخفي با ظرفيت بالا جهت ضبط مكالمات و يك وسيله اي شبيه سيم كارت به صورت مخفي جهت ارائه اطلاعات گوشي مورد نظر به كشور‏ هاي سازنده در مواقع خاص است و تلفن هاي همراه داراي نوعي باطري بسيار ريز با عمر دست كم 50  ساله است كه در مواقع حساس و مورد نياز براي كشور ها و سيستم هاي اطلاعاتي ناظر بر ساخت اين گوشي ها اطلاعات ارسال خواهد نمود.

شاهد مثال اين قضيه نيز زماني است كه به هر دليل گوشي خود را گم كرده و از مخابرات تقاضاي يافتنش را داشته باشيد، كه با رعايت جميع شرايط، گوشي شما در صورت خاموش بودن نيز پيدا خواهد شد.

راه هاي امنيتي جهت كنترل و كم كردن خطرات احتمالي سوء استفاده از گوشي تلفن همراه:
1) از همه كد ها و رمز ها و قفل ها استفاده گردد.

2) از شماره گيري سريع استفاده نشود.

3) توصيه مي شود از تلفن هايي با حافظه‏ي كمتر استفاده گردد (مثلاً گوشي هاي ساده و ارزان قيمت)

4)  در هيچ موقع با دكمه و مربع بازي نكنيد. چرا كه كنجكاوي مخاطب (سازمان هاي اشاره شده در بالا) را در اين،كه احتمال ورود صاحب تلفن همراه به رمز يا كدي كه جنبه سري و اطلاعتي دارد را جلب خواهد نمود.

5) هر از چندگاهي سيم كارت از گوشي جدا گردد و با يك فاصله زماني مجدداً استفاده گردد.

6)  بهتر است شماره هاي مهم و حساس را در گوشي موبايل ذخيره نكنيد و ساير شماره ها را به اسامي كه خودتان متوجه مي شويد ذخيره كنيد.  دست كم از اسامي به جاي نام فاميلي استفاده كنيد.

7)  سعي كنيد تلفن همراه‏تان را به كسي جهت تماس قرض ندهيد، در صورت الزام به اين كار، خودتان شماره گيري نمائيد. (چرا كه ممكن است طرف كدي را وارد نموده كه حساسيت بر روي شما در خصوص كنترل و مكان‏يابي شما افزايش يابد.)

8) از گوشي هاي هديه شده استفاده نكنيد و قبل از هر كاري اقدام به تعويض آن نمائيد.

9) بعد از گذشت مدت زماني مشخص گوشي خود را تعويض نمائيد.

10)  هم‏چنين از لحاظ پزشكي توصيه مي شود در هنگام صحبت از گوش چپ استفاده نمائيد و سعي نمائيد گوشي رو به صورت عمودي گرفته تا خطرات كم‏تري شما را تهديد نمايد.

تماس تلفني با اشخاص و گرفتن مستقيم اطلاعات از آن‏ها 

در اين روش از تخليه‏ي تلفني، ابتدا پازلي تشكيل مي گردد كه گاهي براي تكميل اين پازل سال ها زمان صرف مي شود. اين پازل شامل موارد ذيل مي گردد.

1)    موضوع

2)    تشكيل گروه كار هاي مختلف (مانند بررسي افراد مختلفي كه ارزش سرمايه گذاري جهت تخليه تلفني را دارند)

3)    تشكيل پازل و بررسي روند تكميل پازل

4)    طرح سئوالات مختلف جهت پرسيدن از افرادي كه مد نظر قرار مي گيرند

5)    رجوع به بايگاني دقيق شان، در خصوص موضوع و سابقه‏ي افراد

6)     جمع آوري اطلاعات آشكار در خصوص موضوعي كه از طريق رسانه‏هاي جمعي و نوشتاري در اختيار

7)    عموم جامعه قرار مي گيرد.

8)    هدف قرار دادن مركز اصلي اداري و ساختماني و تشكيلاتي موضوع

9)     بررسي اطلاعات موازي شامل اطلاعات اوليه و مقدماتي راجع به افراد هدف، اطلاعات اوليه و مقدماتي راجع به موضوع و نوع درگيري فرد هدف با موضوع، پيدا كردن روش هاي اعتماد سازي، پيدا كردن سرنخ.

10)                      استفاده از روان‏شناسي ارتباطات جهت اخذ اطلاعات.

11)                       بررسي شخصيت افراد – مانند ترسو بودن يا نوع زبان و لهجه طرف و. ..

12)                      نحوه‏ي ورود به بحث

13)                       نوع پوشش ( با عناوين مختلف و مراجع مهم كشوري) مثل نهاد رياست جمهوري، قوه قضائيه، اداره‏ي اطلاعات، ديوان محاسبات و. ...

به عنوان مثال گاهي جهت رسيدن به شماره موبايل يك رئيس دستگاه اجرايي، ابتدا كارمندان آن دستگاه و خانواده رئيس را بررسي مي كنند و مواردي اتفاق افتاده كه شماره موبايل رئيس يك دستگاه اجرايي را از همسر راننده آن رئيس به بهانه‏هاي مختلف و با استفاده از ساده لوحي‏اش گرفته‏اند.  مواردي مانند نياز به تماس فوري با همسر شما كه موبايلش در دسترس نيست و نياز به شماره موبايل رييسش داريم و. ..

راه هاي مبارزه با تخليه تلفني و تلفن هاي مشكوك

1)   كم كردن صحبت با تلفن.

2)    هنگام استفاده از تلفن به اين موضوع بينديشيم كه نفر سومي در حال شنيدن مكالمه مي باشد.

3)    تاكسي را نشناختيم و اطمينان حاصل ننموديم به هيچ سئوالي پاسخ ندهيم.

4)    هيچ گونه مسائل و اطلاعات طبقه بندي شده را به صورت تلفني بازگو ننمائيم.

5)   حتي الامكان از پاسخ گويي تلفن به وسيله كودكان جلوگيري نمائيم.

6)    آموزش‏هاي لازم به كودكان و اعضاي خانواده داده شود، كه به هيچ عنوان شماره تلفن يا آدرسي را به هنگام صحبت  با تلفن بازگو  ننمايند.  

به هر حال تخليه‏ي تلفني روشي است نه چندان نوين، كه كاربرد بسياري در خصوص مسائل امنيتي و اطلاعاتي كشور دارد و ممكن است گاهي اوقات هر يك از ما نيز جزئي از پازل تهيه شده دشمنان، جهت دريافت اطلاعات باشيم


  • نوشته شده
  • در سه شنبه 29 مهر 1393
  • ساعت 09
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh