دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : دوشنبه 20 بهمن 1393
کد 344

دکتراحمدی‌شالی: دانشگاه‌های نسل سوم نیاز امروز جامعه علمی کشور هستند

رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دانشگاه‌های نسل سوم نیاز امروز جامعه علمی کشور بوده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

دکتراحمدی‌شالی: دانشگاه‌های نسل سوم نیاز امروز جامعه علمی کشور هستند

رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور گفت: دانشگاه‌های نسل سوم نیاز امروز جامعه علمی کشور بوده و دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز به این سمت سوق پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دکترجعفر احمدی‌شالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: دانشگاه‌های نسل سوم نیاز امروز جامعه علمی کشور بوده که مهارت‌محوری و کاهش دروس تئوری از شاخص‌های دانشگاه‌های نسل سوم است.
وی دانشگاه‌ نسل سوم را پاسخی برای رفع بحران اشتغال دانش‌آموختگان از طریق نزدیک کردن مبحث کارآفرینی با آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها بیان کرد و افزود: دانشگاه‌های نسل سوم باید توانایی کارآفرینی و تبدیل علم به ثروت و ایجاد درآمدزایی را داشته باشند.
احمدی‌شالی دانشگاه‌های نسل اول را آموزش‌محور دانست و در این مورد گفت: رسالت اصلی دانشگاه‌های نسل اول تربیت نیروی انسانی و گسترش علم و دانش بوده است.
وی پژوهش را از شاخص‌های دانشگاه‌های نسل دوم برشمرده و افزود: با پیشرفت علم و دانش، نیازهای تخصصی بیشتر احساس شده و دانشگاه‌ها به سمت پژوهش و تحقیق سوق پیدا کرده و اکثر دانشگاه‌های فعلی ما از دانشگاه‌های نسل دوم هستند.
رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور تاکید کرد: اشتغال چالش اکثر کشورهای دنیا بوده و دانشگاه‌های نسل اول و دوم در ایجاد ارتباط بین دانش آموختگان و بازار اشتغال، کارایی لازم را نداشته و نتیجه آن افزایش جویندگان کار با مدرک دانشگاهی است.
وی گفت: در این وضعیت توسعه دانشگاه‌هایی که رسالت آنها کارآفرینی و نوآوری است، یکی از ضرورت‌های جامعه علمی روز به شمار می‌رود و باید حمایت‌های لازم از دانشگاه‌های نسل سوم به عمل آید.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانشگاهی از نسل سوم
احمدی دانشگاه فنی و حرفه‌ای را دانشگاهی از نسل سوم برشمرده و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان‌شرقی دارای 8 آموزشکده است که به امکانات منحصر به فرد علمی، آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی مجهز در رشته‌های فنی و حرفه‌ای است.
وی گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در خرداد ماه 1390 با استناد به ماده 23 برنامه توسعه اقتصادی کشور و بند 110 ماده واحد قانون بودجه 1390 مجلس شورای اسلامی، از وزارت آموزش و پرورش منفک شده و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسالت خود را با هدف تربیت نیروهای متخصص ادامه می‌دهد.
رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ظرفیت پذیرش دانشجو در سال فعلی را 4 هزار و 200 نفر ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 7 هزار و 400 نفر در این دانشگاه در حال تحصیل هستند که حدود 2 هزار و 100 نفر دانشجو دختر بوده و 5 هزار و 200 نفر نیز از دانشجویان پسر هستند.
وی مقاطع تحصیلی این دانشگاه را کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ذکر کرده و تصریح کرد: 29 رشته در مقطع کاردانی و 9 رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته در این واحد دانشگاهی در حال آموزش است و این دانشگاه 63 کارگاه و 44 آزمایشگاه را دارد که در نوع خود کم نظیر است.
وی یکی از مهم‌ترین نتایج دانشگاه نسل سوم را برپایی نمایشگاه دائمی دستاوردهای دانشجویان عنوان کرد و ادامه داد: راه‌اندازی خط تولید تجهیزات پزشکی با 30 نمونه در دانشکده فنی و حرفه‌ای تبریز، یکی از دستاوردهای مهم این دانشگاه بوده که علاوه بر اشتغالزایی برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، در قیمت تمام شده برای این اقلام صرفه‌جویی اقتصادی را نیز به همراه داشت.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهم‌ترین اختراعات این دانشگاه را اختراع ربات خزنده، آیفون کارتی رمزدار تصویری، آچار ایمنی کلگی و ماشین تراش دوار چند منظوره ذکر کرد و کسب طلای رشته طراحی مکانیک و کسب مدال طلای رشته
CNC تراش در دهمین دوره مسابقات ملی مهارت سازمان فنی‌ و حرفه‌ای کشور را از مهم‌ترین افتخارات این دانشگاه عنوان کرد.
وی در مورد برنامه‌های آتی این دانشگاه نیز از برگزاری اولین کنفرانس کاربردی بودجه‌ریزی عملیاتی در سطح کشور با رویکرد ملی در شهریور سال آینده در تبریز خبر داد.

 

  • نوشته شده
  • در دوشنبه 20 بهمن 1393
  • ساعت 18
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh