دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : شنبه 21 شهريور 1394
کد 540

گفتگوی اختصاصی با دبیرعلمی کنفرانس دکترزینالی: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد راهکاری برای افزایش کارایی واثربخشی منابع سازمانی می باشد.

دبیر علمی اولین کنفرانس ملی بهایابی و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: این کنفرانس برای نخستین بار است که در آذربایجان شرقی به صورت کاربردی همراه با کارگاه های تخصصی برای سازمان های مختلف برگزار شد.

دکتر مهدی زینالی:

بودجه ریزی بر مبنای عملکرد راهکاری برای افزایش کارایی و اثربخشی منابع سازمانی می باشد.

دبیر علمی اولین کنفرانس ملی بهایابی و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: این کنفرانس برای نخستین بار است که در آذربایجان شرقی به صورت کاربردی همراه با کارگاه های تخصصی برای سازمان های مختلف برگزار شد.

مهدی زینالی با اشاره به رونمایی از نرم افزار "فراسوی بهایابی و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد" اظهار داشت: نسخه اول سیستمABC  تاکنون در دانشگاه فنی و حرفه ای کل کشور، شرکت گاز استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و حسابداری تعهدی در شهرداری کلانشهر تبریز برای محاسبه بهای تمام شده و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد پیاده سازی شده است.

وی تصریح کرد:  تهیه نرم افزار " بهایابی و بودجه ریزی برمبنای عملکرد" ازسال 84 توسط تیم تحقیقاتی شروع شده و بعد از طی دو نسخه نرم افزاری امروز شاهد رونمایی از نسخه سوم این نرم افزار تحت عنوان فراسوی بهایابی بر مبنای فعالیت و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد هستیم.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد خاطرنشان کرد: در این کنفرانس تمام تلاش ما بر این است که تجربه های کاری خود را با متخصصین و صاحبنظران این حوزه به اشتراک بگذاریم و کارهای جدید انجام شده را در کنفرانس هایی که قرار است در آینده برگزار شود، مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد ادامه داد: روش "ABC " دو بعدی تاکنون در دانشگاه فنی و حرفه ای و شرکت گاز استان مورد آزمایش قرار گرفته است و نسخه "BABC " در شرکت هولدینگ ارزش آفرینان کردستان که شرکت تولید قند و بازرگانی چای، برنج هست، درحال پیاده سازی می­باشد.

زینالی خاطرنشان کرد:  بعد از آن نیز نسل سوم این سیستم که یک سیستم یکپارچه است، با عنوان سیستم جامع حسابداری مدیریت IRABC در حال تکمیل شدن است.

وی تصریح کرد: سعی کرده ایم سازمان هایی که شعبات زیادی دارند از نرم افزار تحت وب و در محیط جاوا طراحی کنیم که بیشتر مورد استفاده سازمان های بزرگ با حجم اطلاعاتی گسترده می شود .

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با اشاره به نرم افزار "فراسوی بهایابی و بودجه ریزی برمبنای عملکرد" در دانشگاه آزاد اسلامی که بیش از 400 واحد دانشگاهی دارد، ادامه داد: این نرم افزار تاکنون دردانشگاه آزاد واحد تبریز؛ سردرود و عجب شیر و همچنین در ایلام به عنوان پایلوت کشوری در حال پیاده سازی می باشد.

زینالی اضافه کرد: در سازمان های دولتی که بانک اطلاعاتی ضعیفی دارند، این نرم افزار می تواند اطلاعات کامل را در اختیار مدیران قرار دهد، این نرم افزار توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه (تبریز، آزاد اسلامی و فنی و حرفه ای) تهیه شده است.

وی خاطرنشان کرد: زمانیکه ما فعالیت های سازمانی را شناسایی کردیم و شاهد بالا بودن شعبات آن سازمان شدیم، در آن زمان بود که این نرم افزار را پیاده سازی کردیم، برخی از سازمان ها بیش از 500 صفحه گزارش عملکرد دارند و ما برای سهولت بررسی بهای تمام شده آن سازمان این نرم افزار را پیاده سازی و راه اندازی کردیم که با نگاه فرآیندی به جای محاسبه بهای تمام شده جنگلی از فعالیت ها ؛ بهای تمام شده فرایندها را محاسبه نماید.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد هدف از پیاده سازی نرم افزار "فراسوی بهایابی و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد" گفت: هدف ما یافتن راهکاری ساده برای استفاده مدیران سازمان ها از اطلاعات موجود سازمان می باشد تا آنها بتوانند از این اطلاعات به سهولت استفاده کنند، روش "BABC " رفتار هزینه را درست تشخیص می دهد، در واقع می توان گفت که این نرم افزار علاوه بر آسان کردن راه های استفاده مدیران از بهای تمام شده امر بودجه ریزی سازمان را هم تسهیل نماید.

وی با اشاره به اهمیت بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در کشور افزود: رهبر معظم انقلاب در بند 32 سیاست­های کلان برنامه پنجم بر تبدیل نظام بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تاکید فرموده اند،  همچنین طبق ماده 219  قانون برنامه قانون پنجم و ماده 16 قانون خدمات کشوری محاسبه بهای تمام شده و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از الزامات می باشد. همچنین تدوین برنامه ششم توسعه در سال آینده بر اساس بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بیانگر اهمیت بیشتر این قضیه برای دولت محترم می باشد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با اشاره به هدف اصلی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد افزود: این نوع بودجه ریزی تنها برای کاهش هزینه نیست، بلکه برای رشد و پیشرفت پروژه هاست، اگر ما برای انجام کاری اعتبار مالی نداشته باشیم، نمی توانیم هیچ اقدامی را انجام دهیم، اما این نوع بودجه ریزی مشخص می کند که سازمان ها اعتبارات مالی خود را به صورت اثربخش هزینه کنند و یا به عبارتی به اندازه منابع خرج شده خروجی اثربخش تولید و ارائه نمایند.

زینالی با بیان اینکه هدف از بودجه ریزی بر مبنای عملکرد کمک به مدیران جهت تصمیم گیری و مصرف اثربخش هزینه ها دانست و ادامه داد: که بودجه ریزی بر مبنای سنتی یا افزایشی آفت بودجه است و معمولاً تخصیص اعتبارات پایان سال اتفاق می افتد و سازمان ها مجبور هستند که اعتبار را به هر نحو ممکن هزینه کنند و این اقدام باعث اتلاف منابع سازمانی و ملی می گردد.

وی همچنین در ادامه با بیان اینکه تخصیص بودجه به صورت صحیح تخصیص نمی یابد، اظهار داشت: پروژه ای که در مرحله نخست به اعتبار زیادی برای آغاز نیاز دارد، متاسفانه بودجه کافی اختصاص داده نمی شود و این امر باعث می شود که یک پروژه پنج ساله به مدت 10 سال طول بکشد تا به بهره برداری برسد.

دبیر علمی نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با اشاره به مشکلات بودجه سنتی افزود: این نوع بودجه ریزی برای کاهش اتلاف منابع مالی است، اگر بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در کشور پیاده سازی شود، می توان 20 درصد از اتلاف هزینه دولت را کاهش داد و این 20 درصد بالغ بر 160 هزار میلیارد تومان می­شود که می توان از اتلاف منابع دولتی جلوگیری کرد. 

زینالی با بیان اینکه انتخاب نرم افزار اجباری و قانونی نیست، تصریح کرد: تاکنون اجبار استفاده از نرم افزار "فراسوی بهایابی و بودجه ریزی بر مبنای عملکرد" به سازمان های دولتی کشور ابلاغ نشده است، اما سازمان ها اگر این شیوه را استفاده کنند، می توانند با سرعت بالاتری نسبت به استقرار این سیستم گام بردارند .  

وی ابراز داشت: ما نباید انتظار داشته باشیم که در مدت یک سال بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در کشور پیاده سازی شود، پیاده سازی کامل این نظام نیاز به مدت زمان پنج تا 10 ساله دارد.

زینالی همچنین در ادامه گفت: نخستین کنفرانس ملی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در استان برگزار شد و ضرورت دارد که برگزاری این نوع کنفرانس ها ادامه داشته باشد تا جمع بندی های تخصصی از این کنفرانس همراه با تجربه های عملی ایجاد شده در کنفرانس های آینده مطرح گردد. همچنین از زحمات ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای و معاونت برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی و حضور اساتید گرانقدر از جمله پرفسور نمازی؛ پروفسور دستگیر؛ پروفسور احمدپور؛ پروفسور سجادی؛ پروفسور رضوان حجازی؛ دکتر گرایی نژاد؛ دکتر الهیار؛ دکتر طالب نیا؛ دکتر تقی نتاج و سایر اساتید بزرگوار تقدیر و تشکر کرد.


  • نوشته شده
  • در شنبه 21 شهريور 1394
  • ساعت 13
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در يکشنبه 22 شهريور 1394
  • ساعت 18
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh