دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : دوشنبه 25 آبان 1394
کد 611

عبدالحسین فریدون: دانشگاه فنی وحرفه ای در عرصه های بین المللی شناخته شده است

مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید چرخه علم را به تولید و ثروت تبدیل کنند گفت: در این زمینه باید دولت حمایت و مساعدت خود را هم در زمینه ترویج فرهنگی آموزش مهارتی و هم در زمینه ایجاد امکانات آموزشی انجام دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای: عبدالحسین فریدون در مراسم گرامیداشت پنجمین سال تاسیس دانشگاه فنی حرفه ای که امروز در هتل المپیک در حال برگزاری است گفت: آموزش عالی مسئول پرورش نیروی انسانی متخصص مورد نیاز حوزه کشور است و برای کمک به حل مسائل جامعه و مدیریت و ارتباطات داخلی و بین المللی فعالیت می کند همه خروجی های وزارت علوم مسئولیت های متعددی دارند در کنار این دانشگاه ها رسالت پژوهش آموزش و فناوری را دارند.
 
وی با اشاره به اینکه دانشگاه اصلی ترین نهاد خلق ایده های نو و نشر فناوری به حساب می آید گفت: دانشگاه مرکز ثقل تحولات اجتماعی و عرصه رقابت است و مرکزی برای تربیت مدیران و محلی برای چرخش تولیدات فکری علمی اجتماعی سیاسی اقتصادی به شکل های نرم افزاری و سخت افزاری محسوب می شود.
 
فریدون در ادامه بیان داشت: علاوه بر این امروزه همه توقع داریم که دانشگاه ها بتوانند چرخه علم را به تولید و ثروت تبدیل کنند با پژوهش و ایجاد شرکت های دانش بنیان دانشگاه ها می توانند در تولید ثروت و اقتصاد دانش بنیان نقش آفرینی کنند علاوه بر آن انتظار همه ما این است که دانشگاه ها پاسخگو و مشتری محور و کارآفرین باشند.
 
وی با اشاره به اینکه چهار میلیون و 600 هزار دانشجو در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند گفت: با توجه به پتانسیل عظیمی که در کشور به خاطر وجود چهار میلیون و 600 هزار دانشجو و بیش از 70 هزار هیئت علمی در رتبه های مختلف در کشور وجود دارد و همچنین وجود بیش از 2500 مرکز آموزشی و 36 پارک علم و فناوری باید برنامه ریزی های درستی داشته باشیم تا بعدا دچار مشکل نشویم.
 
مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم در ادامه تاکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که دانشگاه باید کارآفرین باشد و یکی از مهمترین دانشگاه ها در این عرصه دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
 
وی کارآفرینی را در سه بعد تعریف کرد و گفت: اگر کارآفرینی را در سه بعد ببنیم می توان آن را به بعد دانش مهارت نگرش تقسیم کرد که دانش شامل ایده پردازی انتخاب ایده طرح کسب و کار جذب منابع و ساماندهی و راه اندازی منابع می باشد. در مهارت باید به کار گروهی مذاکره و ارتباطات بین افرادی و جامعه اشاره کرد در مبحث نگرش نیز باید به این نکته توجه کرد که نگرش نسبت به پیشرفت و خلاقیت چگونه است. اگر این سه بعد را کنار هم بگذاریم و بحث کارآفرینی را مطرح کنیم باید توجه کرد که دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی در این ابعاد به طور اصولی وارد شده اند.
 
فریدون تاکید کرد: دانشگاه فنی حرفه ای دانشگاهی توانمند دارای مهارت شایسته و متناسب با پیشرفت های صنعتی در عرصه های ملی و بین المللی شناخته شده است و ماموریت هایی که این دانشگاه دارد در نقش زیربنایی دانشگاه هاست مسئولیت فضایابی برای کارایی مهارت خلاقیت نوآوری کارآفرینی و توسعه مهارت هایی که منجر به اشتغال می شود از جمله مهمترین وظایف این دانشگاه است.
 
وی تشریح کرد: توسعه دوره های فنی حرفه ای بسته به عوامل و زیرساخت های اجتماعی سیاسی اقتصادی و رفتاری است تبیین الگوی آموزش های فنی حرفه ای کارایی و اثربخشی آن در هر کشوری بسته به بازار کار و کیفیت ارائه خدمات می باشد ظهور اقتصاد دانش محور در کشورهای صنعتی و به دنبال آن در کشورهای جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین نشان داد که اهمیت سرمایه نیروی انسانی تا چه حد است. برای ورود به رقابت های جدید نقش نیروی انسانی بسیار مهم است و آموزش فنی حرفه ای به این دلیل که هم در عرصه نظری و هم در عرصه عملی کاربرد دارد اهمیت ویژه ای دارد. تولید سرمایه نیروی انسانی و مهارتی با هم توام هستند و همین امر باعث می شود که دانشگاه فنی حرفه ای نقش بسیار مهمی را در نیروی بازار کار ایفا کند چون نه تنها عهده دار نیروهای صنعتی است بلکه از طریق خوداشتغالی می تواند در حل مشکل بیکاری موثر باشد و از روش های علمی و کلاسیک در کنار هم استفاده می کند و افرادی که در دانشگاه های فنی حرفه ای تحصیل کردند به راحتی می توانند خود را با سیستم و فناوری های جدید وفق بدهند لذا به همین دلیل امکان جذب بیشتری در بازار کار دارند.
 
مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم در ادامه با اشاره به آموزش فنی حرفه ای در کشورهای جهان گفت: به طور کلی گرچه ممکن است تربیت نیروهای انسانی به این شکل هزینه بیشتری داشته باشد اما بهره وری بیشتری را نیز دارد افراد با آموزش فنی حرفه ای ظرفیت این را دارند که با اتکا به مهارت های کسب شده آمادگی بیشتری برای جذب در بازار کار دارند و در بیشتر کشورهای جهان هم سعی می شود به نحوی آموزش مهارتی را در کنار علمی جای دهند و آموزش مهارتی لازم و ضروری است و امروزه هم تمام تلاش دنیا این است که با ایجاد کارآموزی و کارورزی مهارت های دانشجویان زیاد شود.
 
وی با اشاره به پیشرفت آموزش فنی و حرفه ای در کشور هند گفت: در کشور هند از سال 1950 به بعد بخشی از سیاست کاهش بیکاری را به روش های مهمی حرفه گرایی معطوف کردند شواهد نشان می دهد که مداخله های نظام مند از طریق برنامه های آموزشی با شناخت گروه هدف و نیاز بازار کار در شکل گیری نیروی کارآفرینانه تاثیر زیادی دارد.
 
فریدون با تاکید بر اینکه در آمریکا حدود دو و نیم میلیون شغل مفید ایجاد شده است افزود: در آمریکا بین سال 1999 تا 2000 یازده میلیون یعنی در اصل 10.8 میلیون شغل برخاسته از کارآفرینی به وجود آمد که با حذف 8.3 شغل حدود دو و نیم میلیون شغل مفید ایجاد شد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: باید بع وجود سرمایه انسانی موثر و کارآمد به عنوان مهمترین عامل رشد در دنیای متلاطم اقتصادی توجه شود کشورهای مختلف نیازمند یک خط مشی آموزشی براساس شرایط موجود در کشور خود هستند مشکل آموزش فنی حرفه ای در کشور ما علاوه بر هزینه های زیاد نداشتن الگوی توسعه مشخص است چرا که در نتیجه جهت گیری آموزش فنی و حرفه ای مشخص نیست. در بسیاری از کشورها صاحبان صنایع ملزم هستند که این آموزش ها را داشته باشند مالزی نیز از جمله کشورهایی است که امکانات و منابع داخلی را به اندازه کافی نداشته ولی برای آنکه بتواند تکنولوژی را به بخش صنعت منتقل کند به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی روی آورده است.
 
مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارتی وزارت علوم به تشریح عواملی که می تواند موفقیت و عدم موفقیت آموزش مهارتی را رقم بزند پرداخت و گفت: عوامل اجتماعی از جمله این عامل هاست چرا که در بعضی از کشورها کارهای یدی را با دید بد و پایین نگاه می کنند و عوامل اقتصادی سطح پیشرفت توسعه و ساختار و تنوع صنایع و شرایط اقتصادی می تواند در این آموزش ها و موفقیت آنها نقش داشته باشد.
 
وی به حمایت دولت اشاره کرد و افزود: آموزش فنی حرفه ای هزینه زیادی می برد و نیازمند فرهنگ و مشارکت دولت است دولت در بسیاری از موارد در کشورها در آموزش فنی حرفه ای سهیم است و این می تواند در موفقیت و عدم موفقیت تاثیر داشته باشد.
 
فریدون در ادامه تاکید کرد: شاخص های سنجش باید مشخص شود و از نیروهای ماهر و کارآمد استفاده شود و تجهیزات نیز مناسب باشد تا با این عوامل کارایی و جذب فارغ التحصیلان حداکثر بهره وری را داشته باشد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما دانشگاه های فنی حرفه ای با امکانات مناسب و با حضور بیش از 150 هزار دانشجو در این دانشگاه ها و با مدیریت منسجم پیشرفت خوبی داشته است و ما به جایی رسیده ایم که مهارت ها آشکار شده و همه به این باور رسیده اند که اگر می خواهید در مسائل تکنولوژی و فناوری پیشرفت کنید باید به آموزش های مهارتی و فنی حرفه ای توجه بیشتری شود.



  • نوشته شده
  • در دوشنبه 25 آبان 1394
  • ساعت 11
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh