دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : دوشنبه 25 آبان 1394
کد 612

زاهدی: دولت و مجلس به تقویت دانشگاه فنی و حرفه ای کمک کنند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: باید کمک کنیم جوانه دانشگاه فنی و حرفه ای به یک درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی تبدیل شود بنابراین دولت و مجلس باید به این دانشگاه کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم بزرگداشت پنجمین سالروز تاسیس دانشگاه فنی حرفه ای که در هتل المپیک در حال برگزاری است گفت: من بارها نظرم را در مورد دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت روشن و صریح بیان کردم چرا که شبهه ای درباره سخنان من ایجاد شد که حقیقتا بحثی که از سخنان من مطرح شده بود درست نبود و عجولانه قضاوت شده بود.

 

وی افزود: مصلحت این بود که با تامل بیشتر و با برنامه ریزی بهتری این دانشگاه شکل می گرفت اما به هر حال این دانشگاه شکل گرفته و در مقابل آن مسئولیم و باید کمک کنیم تا جوانه این دانشگاه تبدیل به یک درخت تنومند در حوزه علم و کارآفرینی شود.

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: کلیاتی در حوزه آموزش عالی وجود دارد و من نظری در این خصوص دارم که سعی می شود از این نظر در برنامه ششم توسعه به صورت چند حکم استفاده شود آن این است که کشور ناگزیر است آموزش عالی را حتما به سمت و سویی آموزش عالی همراه با مهارت سوق دهد آموزش عالی برای آموزش عالی نباید هدف باشد و این بحثی است که در مورد دانشگاه نسل سوم و دانشگاه نسل چهارم وجود دارد.

 

وی با اشاره به جزئیات دانشگاه نسل چهارم گفت: دانشگاه نسل چهارم باید به صورت چشم انداز ما دنبال شود و همان دانشگاه تمدن سازی است که در سخنان مقام معظم رهبری در چهارشنبه هفته گذشته نیز به آن اشاره شد.

 

زاهدی درباره دانشگاه نسل سوم گفت: واسط بین وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب دانشگاه ها دانشگاه نسل سوم است دانشگاه نسل سوم ویژگی هایی دارد که از آنها می توان به توجه به مهارت، کارآفرینی، توجه جدی به ارتباط با صنعت، توجه جدی به اقتصاد مبتنی بر دانش، توجه جدی به شرکت های دانش بنیان و حضور شرکت های دانش بنیان در درون دانشگاه ها و دانشگاه های ماموریت محور می باشد.

 

وی تصریح کرد: ماموریت در رفع نیازهای داخل کشور و هم برای یک حرکت جدی در عرصه بین المللی و حضور در میادین علمی جهانی فناوری و اختراعات و مشارکت در پروژه های سنگنین با سایر کشورها تعریف می شود اگر با این نگاه به دانشگاه نسل سوم نگاه کنیم حتما تفاوت ها را با وضع موجود درمی یابیم و درک می کنیم اینجاست که جایگاه دانشگاه فنی حرفه ای مشخص می شود.

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مسئولیت های دانشگاه فنی حرفه ای گفت: رسالت سنگینی به دوش همکاران ما در دانشگاه فنی و حرفه ای می باشد باید خانه تکانی جدی در حوزه آموزش عالی کشور صورت گیرد اما خط مقدم آن مربوط به جاهایی است که مهارت کارآفرینی را به دوش دارند ما در وزارت بهداشت رشته های پزشکی علوم پزشکی و مهارتی داریم ولی در وزارت علوم بیشتر به آموزش و خلق علم به عنوان تولید مقاله توجه کرده ایم در حالی که بحث کارآفرینی خلق ثروت و مهارت آموزی باید در درون دانشگاه شکل بگیرد.

 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به زیرساخت های دانشگاه فنی حرفه ای این دانشگاه در خط مقدم قرار دارد و باید کمک کنیم که این دانشگاه روز به روز قوی تر شود.

 

زاهدی گفت: نزدیک به 50 درصد دانش آموزان دانش آموزان مهارتی و فنی حرفه ای هستند که طبق برنامه ششم توسعه باید این عدد به 55 درصد برسد و باید یک ارتباط ارگانیک و سازماندهی شده وجود داشته باشد که دانشگاه بستری مناسب برای ورود دانش آموزان مهارتی در عرصه علم آموزی باشد. این دانش آموزان برای کار در عرصه های مختلف آماده شوند.

 

وی با اشاره به استفاده حداکثری از توان و پتانسیل دانشجویان گفت: ظرفیت ها طوری که انتظار ماست هنوز استفاده نشده است و شاید مرحله بلوغ را طی نکرده و نتوانسته ارتباط درون سازمانی و بیرون سازمانی را برای استفاده حداکثری از توان و پتانسیل دانشجویان را داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه طی خواسته ای که از دانشگاه فنی و حرفه ای مطرح کرد: خواهشم از همکاران در دانشگاه فنی و حرفه ای این است که براساس این لیاقت ها و ظرفیت ها به ویژه ظرفیت منابع انسانی برنامه ریزی برای ارتباط بیشتر با خارج از دانشگاه به ویژه صنعت و از طرفی با آموزش و پرورش صورت گیرد که بتوانیم از این ظرفیت ها به صورت حداکثری استفاده کنیم.

 

وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه ها گفت: یقینا دانشگاه ها خصوصا دانشگاه فنی و حرفه ای با تنگناهای مالی مواجه است و ما تلاش زیادی کردیم که کمک کنیم تا علاوه بر آنچه که به صورت بودجه مشخص شده تابع دیگری را خلق کنیم. مشکلات هنوز وجود دارد و از دولت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه هم انتظار مساعدت داریم.

 

زاهدی خاطرنشان کرد: حتما باید به دانشگاه فنی حرفه ای عنایت ویژه ای شود و من اعتقاد دارم اگر سه چهار سال متوالی بودجه خوبی را به این دانشگاه تزریق کنیم و براساس برنامه استفاده حداکثری از ظرفیت دانشگاه ها جلو برویم دانشگاه این قابلیت و توان را دارد که پس از گذشت چهار سال بخش عمده ای از هزینه های مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تامین کند. ما در مجلس آماده ایم که کمک کنیم و امیدواریم امسال هم بودجه طوری تصویب شود که نیازی نباشد ما در آن دخالت کنیم.

وی افزود: معاون اول رئیس جمهور جلسه ای با حضور دو علوم و آموزش و پرورش برگزار کند تا تکلیف تعیین وضعیت دانشگاه فنی و حرفه ای به یک دانشگاه وزارت علومی مشخص شود.

در ادامه مسعود شفیعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای نیز گفت: قانون مصوب شده است که دانشگاه فنی و حرفه ای یک دانشگاه وزارت علومی باشد و ما آموزش و پرورش را درک می کنیم ولی آموزش و پرورش که دانشجویان را به وزارت علوم واگذار کردده است بر اساس قانون بایستی امکانات را هم در اختیار قرار دهد.


  • نوشته شده
  • در دوشنبه 25 آبان 1394
  • ساعت 11
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh