دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 17 آذر 1394
کد 639

با سخنرانی فرماندار تبریز، مراسم روز دانشجو در دانشکده فنی و حرفه ای تبریزبرگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، فرماندار شهرستان تبریز عصر روز دوشنبه در این مراسم سخن گفت و ضمن تشریح پروسه تاریخی ایران از مشروطیت تا وقوع انقلاب اسلامی و علل شکست انقلاب مشروطه، علل پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط آن با روزدانشجو و دانشجویان و مشارکت مسوولانه اظهار داشت: روز ۱۶ آذرماه مثل بقیه روزهای معمولی نیست که تنها یک صفحه از تقویم را به خود اختصاص دهد

به گزارش  روابط عمومی، فرماندار شهرستان تبریز عصر روز دوشنبه در این مراسم سخن گفت و ضمن تشریح پروسه تاریخی ایران از مشروطیت تا وقوع انقلاب اسلامی و علل شکست انقلاب مشروطه، علل پیروزی انقلاب اسلامی و ارتباط آن با روزدانشجو و دانشجویان و مشارکت مسوولانه اظهار داشت: روز ۱۶ آذرماه مثل بقیه روزهای معمولی نیست که تنها یک صفحه از تقویم را به خود اختصاص دهد .

رحیم شهرتی فر در این راستا ادامه داد: ما اسم دانشجو را بیش تر از دیگر صنوف می شنویم و محیط های دانشجویی واقعا پر انرژی هستند و حضور در جمع دانشجو واقعا فرصت مغتنمی است و این حضور و گنجایش سالن فعلی این دانشکده ما را بر آن می دارد تا در افتتاح سالن آمفی تئاتر این دانشکده جدی تر باشیم.

وی در ادامه با استمداد از دانشجویان و اساتید دانشگاهی افزود: باید سریع و صریح بیان دارم که ملت ایران برای پایان دادن به سیطره استکباری و استیلای خارجی؛ از ۱۲۸۵ خورشیدی و آغاز انقلاب مشروطیت سال های بسیار سختی را پشت سر گذاشته اند و با مرور خواسته های آنان متوجه می شویم که در رأس همه خواسته های مردم ایران، اسلام خواهی قرارداشته است.

فرماندار تبریز در این راستا ادامه داد: اما این سوال جای بحث بسیاری دارد که چرا انقلاب مشروطه در کم تر از ۱۵ سال با شکست روبه رو شد و چه شد که با شکل گیری کابینه سید ضیاء الدین طباطباطبایی، حکومت پهلوی شکل گرفت؟.

شهرتی فر در همین راستا گفت: هرچند انقلاب مشروطه در قانون خواهی و آزادی ها شکست خورد، اما با شکل گرفتن اقدامات ارزنده در نوسازی کشور، ایران در سال۱۳۲۰ وارد مرحله ای دیگری شد و در پروسه زمانی ۱۲ ساله مجاهدت های ملت برای تشکیل صنعت نفت و ملی کردن آن انجام شد.

وی سپس افزود: اما بحث اصلی ما در ارتباط با همین مجاهدت ها و یکی از همین روزهای ماندگار تاریخ، ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ است که کودتای آمریکایی انگلیسی در ایران رخ داد و مجاهدتی دیگر بر کامه ی استکباری که یک قدرت جدید در جهان محسوب می شد و سیطره نوینی را بر جهان نشان می داد اتفاق افتاد و مجاهدت بر علیه استیلای خارجی و استبداد داخلی در ایران شروع شد.

وی در ادامه ضمن اشاره به هزینه ۲۱ میلیون دلاری آمریکا برای کودتای ۲۸ مرداد، نقشه کشیدن کمپانی های نفتی برای تصرف دوباره نفت ایران و اعلام ورود نیکسون به ایران و ارتباط آن با ۱۶ آذرماه و روز دانشجو، برخاطرات شهید چمران و مقاله«گویی همه را به چشم می دیدم» تاکید کرد و اظهار داشت: شهید چمران در ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ در دانشکده فنی تهران شاهد زنده بود و همه وقایع دانشکده فنی خون آلود و هوشیاری بی اندازه دانشجویان آن دوره را به عینه دیده و مطرح ساخته که چگونه بزرگ نیا، قندچی و رضوی که هر سه از دانشجویان دانشکده فنی بوده اند به شهادت رسیدند.

وی در این راستا ادامه داد: واقعه ۱۶ آذر، یک روز مانده به ورود نیکسون به ایران اتفاق افتاد و سه تن از دانشجویان در ساحت مقدس دانشگاه به گلوله بسته شده و به شهادت رسیدند. بدین ترتیب ملت ایران ۲۵ سال تمام تا وقوع انقلاب اسلامی گرفتار دیکتاتوری آمریکا بودند.

وی در این راستا ادامه داد: حال بر ماست تا چنین روزهای بزرگی را گرامی بداریم، البته نه به این معنی که در طول سال به معلم یا کارگر و دانشجو بی اعتنایی کنیم و فقط در این روز نامگذاری شده یادشان باشیم.

فرماندار شهرستان تبریز ادامه داد: حرمت دانشگاه و دانشجو برای همه و جامعه تعریف شده و در این راستا از دانشجویان انتظار داریم تا این حرمت تعریف شده را حفظ  کنند.

وی به انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و در این راستا افزود:  از ۲۶ آذرماه ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان و ۲۸ آذرماه کاندیداهای مجلس شورای اسلامی آغاز می شود و امیدواریم با مشارکت مسوولانه و توجه به اصل خردورزی و عقلانیت یک انتخابات باشکوه داشته باشیم.

شهرتی فر در ادامه ضمن اشاره به انتظارات یک جامعه خردورز و اخلاق مدار تصریح کرد: شرط حاکمیت خردورزی و اخلاق مداری در جامعه و داشتن یک انتخابات باشکوه و کارآمد، مدیریت و مشارکت مسوولانه بوده و به خاطر سعادت، اصلاح وضعیت و توسعه فراگیرجامعه، حضور اکثریت مردم در این انتخابات بسیار موثر واقع می شود.

شهرتی فر در جمع بندی سخنان خود با تکیه بر تشریح وقایع رخ داده از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ و جو سیاسی حاکم بر آن عصر، محدودیت های موجود در عصر رضاخان و استکبارهای آن فاصله زمانی، سمت و سوی مبارزات مردم، گلوگاه اقتصاد کشور و تصاحب نفت و پیروزی انقلاب اسلامی ابراز داشت: از سال ۱۳۵۷ به بعد این مجاهدت های ملی با مشارکت های مسوولانه و تبادل تجارب و افکار مردم و خط مشی های اعتدالی امام کامل تر شد و به نتیجه ای مطلوب رسید.

وی در این راستا ادامه داد: با مرور بر این روزها و مجاهدت ها به این نتیجه خواهیم رسید که مردم ایران حقیقتا به اصل استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی رسیده اند و به این اصل رهنمون شده اند که برای حاکمیت قانون و قانون مداری، استقلال و آزادی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش باید جمهوری اسلامی تشکیل می شد.

شهرتی فر همچنین گفت: حال برای حفظ و تدوام این خط مشی اعتدالی ضروری است که همه فعالیت های مان جنبه قانونی داشته باشد و اصلاحات و رفع نواقص به صورت تدریجی انجام شود.

وی در پایان ضمن استمداد از دانشجویان و تاکید برحفظ ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی بیان داشت: انتظار ما و همه این است تا برای رسیدن به شرایط توسعه متوازنی که هم در آن استقلال ما، هم آزادی ما حفظ شود الزاما باید متکی به مشارکت های مسوولانه، روش های اخلاق مداری و خردورزی باشیم و در این مسیر روشی جز مقاومت، توجه به پیام امام راحل و پاسداری خون شهدا راه دیگری نداریم و پیمودن این مسیر توان و انرژی بیش تری  می طلبد و قطعا با مشارکت شما دانشجویان و ترویج مشارکت مسوولانه مردم اتفاق خواهد افتاد و نواقص و مشکلات ما نیز از این طریق برطرف خواهد شد.

دانشجویان موقعیت خود را به درستی درک کنند

غلامرضا کیانی سرپرست جدید دانشکده فنی تبریز نیز در آیین بزرگداشت روز دانشجو و تکریم از دانشجویان ممتاز این دانشکده ضمن اشاره به شانزدهم آذرماه و تبریک روز دانشجو به دانشجویان حاضر در کتابخانه دانشکده فنی استان اظهار داشت: ۱۶ آذر که حرکت آن از سال ۱۳۳۲ شروع شده، برای دانشجویان و دانشگاهیان یک روز ارزشی بوده و خیلی ارزشمند است.

وی در ادامه دانشگاه را محل تبادل افکار و آموزش های علمی خواند و افزود: نیاز است که دانشجویان موقعیت خودشان را درست درک کنند.

سرپرست جدید دانشکده ضمن اشاره به تاریخچه تاسیس دانشکده های فنی و حرفه ای، این دانشکده را از دانشگاه های نسل سوم خواند و ابراز داشت: دانشکده های فنی و حرفه ای از سال ۹۰ به بعد با نظارت وزرات علوم شکل گرفته و جزو دانشگاه های نسل سوم است.

وی در خطاب به دانشجویان ادامه داد: شماها فن آور و آچار به دست و کارآفرین هستید و در این راستا ضروری است که فکرها و اندیشه های مان در مسیر شکوفایی استعدادها و کارآفرینی و برطرف نمودن نیاز های جامعه قرار گیرد.

کیانی در این راستا ادامه داد: هدف از دانشگاه ها آمدن و رفتن صرف نیست و بر اساس شرایط عرصه فعلی نیاز است که با جسارت تمام نکته به نکته موارد دیگر را یاد بگیریم. وی در این راستا افزود: این جایگاه جای بحث بسیاری دارد و باید تبادل افکار در آن شکل گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مساحت یک هکتاری دانشکده و فضای ۳۵ هزار متر مربعی آن ابراز داشت: در دانشکده ما عزم خود را جزم نموده ایم تا قدم هایی را در راستای اعتلای فضای آموزشی دانشکده برداریم منتهی به علت این که دانشجویان فقط در دوره های کاردانی یا کاردانی به کارشناسی و در بازه زمانی چهارساله با دانشکده در ارتباط اند فضای همکاری برای ما دست و پاگیر شده است.

کیانی در این راستا ادامه داد: با این حال هر کدام از دانش آموخته های ما نماینده ای از دانشکده ما هستند و متاسفانه این دانشکده در سال های پیش مورد بی مهری و نامهربانی واقع شده و ناشناخته مانده بود.

وی افزود: اما خوشبختانه با تلاش های همکاران شناسایی دانشجویان فرهیخته را از یک سال پیش شروع کرده ایم و در این راستا نیازمند انرژی های مثبت از سوی شما دانشجویان هستیم و ضروری است که در این مسیرهمدل و همزبان باشیم و شرایط را از خودمان بدانیم تا با استفاده از فضا و امکانات آموزشی خود مسیر پیشرفت و تعالی را سریع طی کنیم.

لازم به ذکر است که در این آیین برای اولین بار دو تن از دانشجویان ممتاز این دانشکده فرزین نکوفر دانشجوی ممتاز کارشناسی برق و پویا حسین زاده دانشجوی رشته ساخت و تولید این دانشکده و مدال آور طلای مسابقات کشوری در رشته طراحی مهندسی مکانیک، دریافت کننده مدال و دیپلم افتخار مسابقات جهانی در رشته طراحی مهندسی مکانیک، مخترع چندین ثبت اختراع ملی و جهانی، عضو بنیاد ملی نخبگان سطح دو، طراح چندین شرکت بزرگ داخلی و خارجی سخنرانی کردند و از شش نفر از دانشجویان ممتاز نیز تجلیل به عمل آمد.

مسوولان این دانشکده سرآمد بودن در علم، تبدیل نمودن علم به مهارت، ورزشکار بودن و تقویت تن و عرض اندام نمودن در عرصه  ایثارگری را از شاخصه های این انتخاب اعلام کردند.

                                 






  • نوشته شده
  • در سه شنبه 17 آذر 1394
  • ساعت 11
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در سه شنبه 17 آذر 1394
  • ساعت 12
  • توسط مدیر سایت
نظرات شما
captcha refresh