دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : يکشنبه 22 آذر 1394
کد 645

همایش مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها ، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، همایش مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبهlمورخ 94/09/18 در سالن همایش های علمی با حضور دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت متبوع و جمعی از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها با سخنرانی آقای دکتر شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

به گزارش معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، همایش مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روز چهارشنبهlمورخ  94/09/18 در سالن همایش های علمی با حضور دکتر احمدی معاون  پژوهش و فناوری وزارت متبوع و  جمعی از مدیران  ارتباط با صنعت دانشگاه ها با سخنرانی آقای دکتر شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار شد.

 دکتر احمدی معاون پژوهش و فناوری  وزارت متبوع در سخنرانی خود عنوان کرد؛ نظام علمی کشور در حال حاضر از لحاظ ساختار علمی وضعیت قابل قبولی دارد و اولویت وزارت علوم، سوق دادن مجموعه نظام آموزش عالی به سمت مرتفع کردن نیازها و تقاضای جامعه است. ما باید با حمایت ازحضور دانشجویان مقاطع کارشناسی در انجام پژوه ها، مشکلات فناوری کشور را برطرف نمائیم زیرا صنعت امروز ما بدلیل پائین بودن سطح تکنولوژی نیاز به مقطع دکتری ندارد و این نگرش که برخی از دانشگاه دارند،گرایش به سمت تحصیلات تکمیلی، باید اصلاح شود. کشور کانادا سرمایه گذاری خوبی روی مقطع کارشناسی انجام داده چون این گروه خیلی از مشکلات جامعه و صنعت را می توانند حل کنند. در کشور حدود 20% دانشجوی تحصیلات تکمیلی داریم ما باید به جمع 80% حجم وسیع مقاطع کارشناسی و کاردانی از منظر ارتباط با صنعت و دانشگاه توجه بیشتری داشته باشیم.

نقش وازرت تسهیل گرایی و نقش اصلی دانشگاه شناسایی و جذب پروژه ها ی مورد نیاز از صنعت و جامعه هست. در وزارت علوم ارتباطات خوبی ایجاد شده که دانشگاهها باید فعال شوند. ایشان همچنین به موضوع پدافند غیر عامل اشاره کردند که با تاکید بر اینکه پدافند عامل بسیار حائز اهمیت است و در دانشگاه ها باید فعال شود.

 در ادامه دکتر شفیعی، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای بعنوان سخنران ویژه در این همایش با موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، چالش ها، مدل ها و راهکارها شرکت داشت.

 شفیعی در سخنرانی خود به شکل گیری امروزی ارتباط با صنعت، به گونه ای است که در فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تا بیانات ریاست جمهوری و وزارت  علوم همه تاکید بر نقش و توسعه این ارتباط دارند. برخی از منتقدان معتقدند که واژه ارتباط با صنعت تکراری شده که باید گفت بواسطه متغیرهای موجود در صنعت و دانشگاه، خود دلالت بر ضرورت این ارتباط دارد که همواره باید در تحقق عمیق ای ارتباط کوشید.

ارتباط صنعت و دانشگاه دارای سه عنوان هست که باید مقتضیات هر کدام را بررسی کرد. بحث عرضه و تقاضا، بستر بد-برد هست. باید طرفین ذینفع باشند. اگر امروز صنعت بدنبال فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست باید این موضوع ریشه یابی و بررسی شود که دلیل آن چیست؟

با بکارگیری پژوهش های دانشگاهی در صنعت و بکارگیری فناوری در صنعت می توانیم این ارتباط را داشته باشیم.

در دنیای پیشرفته، صنعت با برنامه پیش می رود. صنعت به دانشگاه پیشنهاد راه اندازی آزمایشگاه و ارایه سرفصل و معرفی استاد می کند تا نیاز صنعت در دانشگاه حل شود.

دانشگاههای ما عمده دو دسته هستند دانشگاههای عرضه محور و دانشگاههای تقاضا محور، که دانشگاه فنی و حرفه ای تقاضا محور هست و فارغ التحصیلان ما بیش از 70% جذب بازار کار می شوند چون نیاز صنعت را برآورده می کند که این امر در حال افزایش هست.

وزارت علوم باید اصلاحاتی را در آئین نامه های ارتقا انجام دهد تا هم تراز با مقالات علمی، ارتباط با صنعت نیز دارای امتیازات ارتقا باشد که البته این امر در حال تجدید نظر و اصلاح می باشد.

ما مدلهای مختلفی از ارتباط با صنعت را بررسی کردیم. ما کنگره جمعیت ایرانیان ارتباط صنعت و دانشگاه را داریم که امسال نوزدهمین کنگره را در دانشگاه فنی و حرفه ای استان خوزستان، دانشکده اهواز خواهیم داشت.

 ارتباط به خودی خود شکل نمی گیرد باید دولت بعنوان یک بزرگتر بین صنعت و دانشگاه ایفای نقش نموده تا این ارتباط شکل گیرد.در مدل امروزی ارتباط دانشگاه با صنعت، نقش دولت، صنعت و دانشگاه در سه دایره بصورت نزدیک بهم دارای همپوشانی نسبی هستند که فصل مشتر آنها همان ارتباط می باشد. این مدل باید توسعه یابد و نزدیکی و تعامل دولت، صنعت و دانشگاه بیشتر شود. 


  • نوشته شده
  • در يکشنبه 22 آذر 1394
  • ساعت 03
  • توسط مدیر سایت
  • ویرایش شده
  • در ***
  • ساعت --
  • توسط
نظرات شما
captcha refresh