دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 25 آذر 1394
کد 657

آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و کارآفرینان برتر

به گزارش روابط عمومی، ظهر چهارشنبه بیست و پنجم آذرماه سالجاری آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و کارآفرینان برتر آموزشکده فنی و حرفه ای تبریز در سالن اجتماعات این مرکزبرگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، ظهر چهارشنبه بیست و پنجم آذرماه سالجاری آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و کارآفرینان برتر آموزشکده فنی و حرفه ای تبریز در سالن اجتماعات این مرکزبرگزار شد.

دکتر خیری؛ معاون آموزش، پژوهش و فناوری آموزشکده فنی و حرفه ای تبریز در آیین بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و کارآفرینان برتر این مرکز آموزشی ضمن اشاره به تاسیس دانشکده های فنی و تاکید بر اصلاح سرفصل های آموزشی از تخصیص بودجه پژوهشی خبر داد و اظهار داشت: از سال 90 که دانشکده های فنی شکل گرفته اند، امسال اولین سالی است که بودجه برای پژوهش تخصیص یافته و برای هزینه بهینه از این بودجه الزامی است که برنامه ریزی هایی صورت بگیرد.

وی در ادامه با بیان این که بین مناطق 10 گانه، این مجموعه در پژوهش برتر بوده است ادامه داد: مناطق ما شامل استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل است و تا کنون درخشش خوبی داشته و امیدواریم بعد از این نیز شاهد شکوفایی بیش تر پژوهش در این منطقه باشیم.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری این آموزشکده در ادامه از ارایه یک طرح ملی خبر داد و افزود: طرح ملی با عنوان کشاورزی بدون آب را ارایه دادیم. وی هدف از ارایه این طرح را کمک به نجات و احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: ما برای این طرح از آموزشکده های منطقه به ویژه مراغه کمک گرفته ایم و در صورت تصویب این طرح بعد از 6-7 سال تنها آب حاصل از بارش برای کشاورزی بسنده خواهد نمود.

 وی در ادامه ضمن اشاره به اصلاح سرفصل های آموزشی ابراز داشت: گرچه سرفصل ها اصلاح می شوند اما هر روز نیازمندی های جدید در جامعه صورت می گیرد و نیاز به شکل گیری دانشگاه های آزاد خود را نشان می دهد و خوشبختانه در این راستا به تک تک دانشکده ها اجازه داده شده که یاور و یاور همدیگر در برطرف نمودن نیازمندی ها جامعه باشند. از این رو ما در بخش آموزش خود شورای پژوهش را تشکیل داده ایم.

دکترخیری در ادامه از برگزاری همایش ملی ساختمان در اردیبهشت ماه سال آتی خبر داد و با بیان این که در راستای حمایت از طرح های پایانی دانشجویان هزینه ای برای آنان در نظر گرفته شده است، افزود: همایش ها بهترین مکان برای جمع شدن متخصصان و پژوهشگران و ارائه راهکارها هستند تا با توجه به راهکارها و راهبردهای رائه شده تحقیقات و پژوهش های لازم در آن زمینه انجام شود.


 در ادامه این مراسم مهندس سیدرضا مقیمی اصل؛ مدیرعامل و بنیان گذار کارخانه مِهراصل و کارآفرین برتر کشور نیز سخن گفت و با تکیه بر کلام فردوسی در توصیه به دانشجویان و اساتید حاضر در این آیین ادامه داد: اساتید به این دانشجویان دل بدهید، این ها آینده سازان کشور هستند. وی در همین راستا ضمن اشاره به شکست سنگین آلمان و بازسازی مجدد آن در طول 8 سال ادامه داد: آلمانی ها برای این بازسازی تلاش کردند و مردانگی نشان دادند. از این رو بهتر است که این کلام فردوسی را آویزه گوش خود قرار دهید و همواره از خود بپرسید وبگویید«از من به میهن چه سود؟» تا توانایی ها و مرد بودن خود را نشان دهید و برای آبادی اش تلاش کنید. 

مهندس مقیمی اصل در ادامه ضمن اشاره به زندگی، خاطرات تحصیلی و چگونگی اعزام به انگلستان، موقعیت شغلی خود اظهار داشت: من بچه یتیم بودم و با تلاش و همت خود شاگرد اول ایران شده و عازم انگلستان شده و بعد از برگشت به میهن با امکانات بسیار ساده همچون پیچ گوشتی و قیچی کار خودم را در رشته مکانیک، الکترومکانیک و الکترونیک شروع کردم. سپس با در آوردن پیچ گوشتی سه سو ازجیب خود ادامه داد: من هنوز هم معتقدم که با همین پیچ گوشتی ساده نیز می توان خیلی کارها را انجام داد، همان گونه که چندین سال پیش تنها با یک پیچ گوشتی و قیچی و بدون هیچ امکانات پیشرفته دیگری می توانستیم یخچال سه متری و غیره را بسازیم، منتهی الان اساتید و دانشجویان ما می گویند به لحاظ نداشتن فلان دستگاه پیشرفته سی ان سی نمی توان کاری انجام داد. این در حالی است که هرچیزی شدنی است و ما به لحاظ بشر بودن مان قادر به انجام هرکاری هستیم.

وی در پایان در راستای حمایت از پژوهش ها و طرح های دانشجویان و دل دادن به آنان متعهد شد و اذعان داشت: بنده هزینه عملیاتی نمودن سه پروژه را متقبل شده و متعهد می شوم که کلیه هزینه های جاری مرتبط با آن را حتی هزینه ایاب و ذهاب صاحبان طرح را از جیب خود پرداخت نمایم، حتی اگر پروژه تایید شده، نیمه تمام بماند و به آخر نرسد. هم چنین در آخر مراسم با تعهد به تقبل هزینه های احداثی واحد جدید و تاکید وی بر عملیاتی نمودن طرح های دانشجویی مقرر شد تا به عنوان واحد شماره 2 این مرکز، واحد تاسیسات دانشکده فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی در کارخانه مهراصل تاسیس شود.


دکترکیانی؛ سرپرست جدید این آموزشکده نیز در ادامه این مراسم سخن گفت و ضمن اشاره به اهمیت دانشجو و پژوهش اظهار داشت: همان گونه که هر روز سال جزء روز دانشجو باید باشد، هفته پژوهش نیز نباید تنها محدود به آذرماه باشد. وی در این راستا با تاکید بر ثروت آموزی از طریق پژوهش ادامه داد: در صورت نبود ثروت آموزی و پژوهش در دانشگاه ما باید با برگشت به عقب کارنامه خود را ارزیابی کنیم.

سرپرست جدید آموزشکده فنی و حرفه ای تبریز مایه قدرت را ثروت معرفی نمود و گفت: ما باید علم خود را تبدیل به ثروت بکنیم. وی در همین راستا با بیان تکیه بر ضرب المثل«علم بهتر است یا ثروت؟» ادامه داد: برای جا بازکردن در جایگاه پیچیده خود ضروری است که فهم، دانش و معرفت خود را نشان دهیم و علم خود را به ثروت مبدل سازیم.

وی ضمن اشاره به انتظارات دانشگاهی ادامه داد: متاسفانه ما در دانشگاه ها نگاه یک طرفه داریم و نیاز است که خودی نشان دهیم. چرا که دانشجویان ما با ورود به صنعت چرخ های اقتصادی را می چرخانند و نیاز است که در این زمینه خودمان کارهایی را انجام داده و نشان دهیم که با امکانات و ابزار کم، فکر بیش تر و القای این انگیزه برای دانشجویان و دل دادن به آن ها می توان کارهایی را انجام داد. وی در ادامه همین بحث بیش ترین درآمدهای دانشگاهی را از محل عقد قرارداد و درآمدهای اختصاصی دانست و افزود: ما باید انتظارهای مان را منطقی تر بکنیم و با دل کَندن از پست، مقام و بعضی چیزها، چیزهای تازه ای را بدست آوریم.

دکترکیانی در ادامه با تکیه بر فرمایش مقام معظم رهبری گفت: در این راستا ما باید همدل و همزبان باشیم و کارهای ابتکاری انجام دهیم. وی در این راستا افزود: این ابتکار در ریشه ما وجود دارد و نیاز است که با تلاش صمیمی و علمی نمودن و بسط دادن نگرش ها و حتی درد دل های مان، نگاه ژرفی به پژوهش داشته باشیم و با ارایه طرح های ملی سرمایه را وارد دانشگاه ها بکنیم.


وی در پایان با بیان این که در عصر حاضرسیستم اداری ارتباط با صنعت تغییرکرده و صنایع وارد دانشگاه ها شده اند و صنعت با فراهم نمودن امکانات اولیه، شرایط لمس و درک واقعی از صنعت را برای دانشجویان مهیا می کنند، ادامه داد: کارهای خاص انجام دادن هنر است و ما می توانیم با وسیع نگر بودن در انتخاب، کیفیت های مان را بالا ببریم و بی خیال از موضوع نگذریم و با منت کشی از اساتید آچار به دست و مجرب حوزه صنعت، تجریبات و دانش آنان را وارد دانشگاه ها نماییم.

  

گفتنی است که در حاشیه این مراسم سه کارگاه تخصصی در رشته های مکانیک، عمران، معماری و برق برگزار شد و از بنیانگذار محترم کارخانه مهراصل به عنوان کارآفرین برتر کشور و15 نفر از کارآفرینان و پژوهشگران برتر که به منزله پل ارتباطی دانشگاه و صنعت بوده اند تجلیل به عمل آمد.


 

  

 

 

 

  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 25 آذر 1394
  • ساعت 04
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در شنبه 28 آذر 1394
  • ساعت 03
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh