به گزارش روابط عمومی، مسعود شفیعی؛ رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در آیین افتتاحیه سالن همایش «تمام هوشمند دانش» دانشکده فنی و حرفه ای تبریز، با تکیه بر 180 هزار دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، هدف از تاسیس این دانشگاه را ارتباط صنعت با دانش و تربیت نیروی انسانی کار آمد دانست
آیین افتتاحیه سالن همایش «تمام هوشمند دانش» درسطح دانشگاه فنی و حرفه ای منطقه یک برگزار شد
به گزارش روابط عمومی، مسعود شفیعی؛ رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در آیین افتتاحیه سالن همایش «تمام هوشمند دانش» دانشکده فنی و حرفه ای تبریز، با تکیه بر 180 هزار دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، هدف از تاسیس این دانشگاه را ارتباط صنعت با دانش و تربیت نیروی انسانی کار آمد دانست و با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای درسطح منطقه یک کشور، 15 دانشکده وآموزشکده دارد، ادامه داد: با رعایت و پای بندی به اصل تفکیک جنسیتی در دانشکده های ما، 11 مرکز از این مراکز مختص دانشجویان پسر و 4 مرکز نیز مختص دانشجویان دختر است.وی مجموع دانشجویان مراکز آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی واردبیل را بالغ بر 17 هزار دانشجو اعلام نمود و با بیان اینکه دانشگاه ها اغلب به 2 شکل عرضه محور و تقاضا محور دانشجو جذب کرده و خدمات ارایه می کنند و ماموریت اصلی دانشگاه های عرضه محور تنها ادامه تحصیل، ارتقای مدارک علمی و تحقیقات کاربردی است، اظهار داشت: دانشکده های ما تقاضامحور هستند و برا اساس ماموریت های دانشگاه های تقاضامحور، نکته مهم برای ما تربیت نیروهای تکنسین کارآمد و متخصص، توجه به بازار روز و نیازهای جامعه است. وی در این راستا با بیان اینکه دانش آموخته های دانشگاه های تقاضامحور نیروهای سربار و ناکارآمد نیستند و بلافاصله بعد از اتمام تحصیلات خود وارد بازار کار می شوند، ادامه داد: ماموریت دانشگاه های نسل اول و دوم که به ترتیب فعالیت شان مبتنی بر محورهای آموزش، تربیت نیرو و تحقیق و پژوهش هستند، دانشگا ه فنی و حرفه ای تنها دانشگاه دولتی تقاضامحور و نسل سومی است که در راستای رفع نیازهای صنعت گام برداشته است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در ادامه سخنان خود، کارآفرینی را مؤلفه ای ارزشمند برای دانشگاه ها دانست و با بیان اینکه از اهداف اصلی ما برقرای ارتباط بین صنعت و دانشگاه، ارتقای جایگاه مهارتی و علمی کشور است، ابراز داشت: خوشبختانه این مؤلفه در دانشکده های ما رعایت می شود و بر اساس آمار انجام شده سال 90، بیش از 70 درصد از دانش آموخته های ما جذب بازار شده اند. وی در همین راستا با تکیه بر معضل مدرک گرایی موجود در دانشگاه ها ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای ، تنها دانشگاهی است که با رعایت تفکیک جنسیتی در راستای برطرف نمودن بیکاری، ایجاد مهارت های عملی و فرصت های شغلی و ازدواج در جامعه گام های خوبی را برداشته و با تربیت نیروهای کارآمد ماهر مشکل بیکاری دانش آموخته های را تاحدی برطرف نموده و مانع از افزایش دیگر معضلات فرهنگی و اخلاقی ناشی از بیکاری شده است.
وی در این راستا با بیان اینکه در برخی از رشته های تحصیلی ما دانشجویان قبل از فارغ التحصیل شدن وارد بازار کار می شوند، ابراز داشت: برخی از نهاد ها و کارخانه ها در صف جذب برخی از دانشجویان این دانشگاه هستند و این امر مهم وجه تمایز دانشگاه ما با دیگر دانشگاه هاست.
مسعود شفیعی در ادامه ضمن تبیین مشکلات موجود در دانشکده های فنی و حرفه ای کشور تصریح نمود: دانشکده های ما قبلا وابسته به آموزش و پرورش بودند و با تجمیع انجام شده در سال های اخیر، مدتی است که به مجموعه وزارت علوم، تحقیقات وفناوری پیوستیم و نیاز است که کادر آموزشی این دانشگاه جزو هیئت علمی محسوب شودتا با تبدیل آموزشکده به دانشکده، دانشگاه فنی و حرفه ای شکل و جایگاه واقعی خود را پیداکند. وی در ادامه همین بحث، با تکیه بر کمبود بودجه سرانه این دانشگاه، آن را از دیگر مشکلات این دانشگاه دانست و گفت:متاسفانه بودجه این دانشگاه به لحاظ وابستگی به آموزش و پرورش کم بوده و در حقیقت کم تر از سایر دانشگاه هاست و ضروری است که این روند و وضعیت از سوی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری اصلاح شود.
وی در پایان با تکیه بر موفقیت هسته ای ایران و به فرجام رسیدن برجام و برچیده شدن تحریم های اخیر، با بیان اینکه قبل با ورود محصولات و تکنولوژی های غربی بخش آموزش آن حذف می شد و همین امر موجب وابستگی ما به تکنسین های غربی بود، تصریح نمود: با برداشته شدن تحریم ها در صورت ورود تکنولوژی های جدید باید آموزش هم همراه آن باشد. وی در این خصوص، کاهش تعداد نیروهای تکنسین را خطری جدی برای هر کشور دانست و گفت: کشور ما نیازمند تکنسین های ماهر و باتجربه است و دانشکده های فنی و حرفه ای بهترین مکان برای تربیت نیروهای انسانی و تکنسین های ماهر و کارآمد است.