دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : سه شنبه 28 شهريور 1396
کد 1126

پیام تبریک

پیام تبریک دکتر ناصر شمس سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای کشور به مناسبت شروع سال تحصیلی دانشگاهها

 

بنام خالق هستی بخش

حضرت رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به اباذرفرموده اند: ای اباذر، در قیامت بدترین مردم نزد پروردگار عالمی است که در جهان از دانش خود عملاً استفاده نکرده و از آن پیروی ننموده است.


دانشجویان عزیز،                    
سلام علیکم
 ضمن عرض تبریک مجددآغاز سال تحصیلی جدید به شما و خانواده محترم، لازم می دانم نکاتی را برای شادابی و موفقیت بیشتر و بهتر عزیزان دانشجو متذکر شوم. امیدوارم این نکات را در پوشه فعالیتهای روزانه خود قرار دهید و در طول تحصیل آنها را مد نظر داشته باشید.
1.    فرایند تحصیل نوعی "مدیریت" است که علاوه بر تحصیل، شامل مدیریت زندگی خانوادگی نیز می شود. از اینرو از ابتدا باید برای موفقیت تحصیلی و در عین حال آرامش و آسایش در زندگی برنامه ریزی کنید.
2.    اصل اول تحصیل برنامه ریزی و داشتن طرح زمان بندی شده در دوره تحصیل و کل زندگی تحصیلی است. به "روش تصادفی" نمی توان در زمان تعیین شده و محدود مدرک گرفت. برای هر لحظه آن باید برنامه و «تقویم تحصیلی» معین داشت.  
3.    دوره های تخصصی آموزشی ارزشمندترین موهبت دانشگاهی است.  دوره ها و کارگاه های مربوط به شیوه های مدیریت و مسائل حرفه ای و شغلی که در آینده با آنها سروکار دارید می توانند مکمل دانش و تخصص شما باشند و کمک بسیاری به پیشرفت شما در آینده بنمایند.توجه داشته باشید که ممکن است محتوای دوره های آموزشی رسمی نتواند بصورت کامل شما را برای بازار کار آماده کند. لذا دوره های تخصصی فرصت مناسبی است که نباید در طول دوره تحصیل آنها را از دست بدهید.ازاینرو بنا داریم در مراکز مختلف دوره های تخصصی را طراحی و اجرا نماییم و دراین رابطه از پیشنهادات شما استقبال می کنیم.
4.    ورزش از جمله فعالیتهایی است که همه ما در اوایل جوانی با آن خو می گیریم و پس از ورود به عرصه زندگی آن را فراموش می کنیم. آنگاه که پا به سن می گذاریم همواره از بیماریهای عضلانی و استخوانی و ... رنج می بریم. بعضاً مجبور می شویم به عللی چون درد مفاصل (آرتروز) چند ماه به استراحت مطلق بپردازیم در صورتیکه اگر ورزش را مشابه بسیاری از برنامه های روزمره جزء برنامه اصلی زندگی قرار دهیم علاوه بر نشاط روحی که به دست می آوریم از سلامتی جسمی نیز برخوردار خواهیم بود. لذا توصیه می شود در کنار کار، درس و زندگی، به این فعالیت ارزشمند توجه داشته باشید و برنامه ای منظم با توجه به شرایط کاری و درسی برای خود ترتیب دهید.
5.    در صورتی که به امکانات و خدمات اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی دسترسی یا اطلاع دارید که دوستان دیگر شما می توانند از آن بهرمند شوند از طریق همکاران دانشگاه بویژه مدیریت دانشجویی فرهنگی، یا از هر طریق دیگری که می توانید آن را به اطلاع عموم برسانید تا بستر استفاده آن برای دوستان همکلاسی شما فراهم شود.
6.    تلاش کنید تا با دوستان هم رشته تان یک اجتماع علمی تشکیل دهید و کارهای آموزشی و پژوهشی تان را با هم هماهنگ و مبادله کنید. برای این منظور یک راه ارزان و رایگان ایجاد وبلاگ یا گروه های مجازی پیام رسان مشترک برای دوستان هم رشته است. این روش باعث بهره مندی جمع بیشتری از دانشجویان از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میشود. همکاران ما در بخش انفورماتیک دانشگاه آماده ارائه مشاوره و کمک می باشند.
7.    توسعه و گسترش علم و فناوری در نیم قرن اخیر موجب توجه به رشته های میان رشته ای شده است و امروزه بدون توجه به رشته های بین رشته ای توفیق چندانی در دستیابی به اهداف و برنامه ها میسر نمی شود. یقیناً دانشجویان عزیز در فعالیت های خود که منجر به نوآوری و فناوری های دانش بنیان می شود به همکاری دانشجویان و اساتید سایر رشته ها نیاز دارند چرا که امروزه فعالیت های آموزشی و پژوهشی به شکل سنتی و یک رشته ای امکان پاسخگویی و حل انواع مسائل علمی و پیچیده را نمی دهد. لذا توصیه می شود همکاری با دانشجویان سایر رشته ها در فعالیت های علمی و پژوهشی را جدی بگیرید و به این ارتباطات توجه نمایید. این حرکت از طرفی به همکاریهای تیمی نیز کمک می کند و به افزایش بهره وری تحصیلی کمک می کند.
8.    ارتباط دائمی، فعال و سازنده با مدیریت و همکاران در دانشگاه داشته باشید. اصل را بر برائت بگذارید. ما علاقمند و مشوق ارتباطات دوسویه هستیم. اعتقاد داریم این نوع ارتباط برای هردوطرف مفید است. لذا به همکاران ما که برای ارائه سرویس مناسب و خدمت رسانی به شما دردانشکده ها و آموزشکده ها حضور دارند اعتماد کنید و صمیمانه و صادقانه مشکلات، پیشنهادات و مسائل خود را با آنها در میان بگذارید. گفتگو و اطلاع رسانی شما می تواند به اصلاح و بهبود خدمات و برنامه ها و در عین حال کمک موثرتر به دانشجویان بشود. متاسفانه بدلایل و ضعف های مختلف چنین ارتباط همدلانه، فعال و انتقادی بین دانشجویان و همکاران و مسئولان دانشگاه آنگونه که شایسته است شکل نگرفته است. امیدواریم با همکاری شما زمینه این ارتباط فراهم شود. انشاالله بزودی شبکه های مجازی گسترده ای برای توسعه و تسهیل ارتباطات در سطوح مختلف راه اندازی می شود. لذا توصیه میشود مراجعه و بازدید از وب سایت دانشگاه را در فعالیت های روزانه خود قرار دهید.
9.    در صورت تغییر وضعیت خود از هر نظر و در اولین فرصت ممکن آن را به اطلاع مسئولان مربوطه دردانشکده یا آموزشکده برسانید. اطلاعات مربوط به آدرس، تلفن، موبایل و ایمیل خود را به نحو درست و دقیق در سامانه خود ثبت نمایید. برخی از دانشجویان از درج اطلاعات شخصی در سامانه خود خود داری می کنند. عدم درج اطلاعات در موارد زیادی باعث ایجاد مشکلات حاد برای دانشجو شده است، چرا که برای طرح موضوع آموزشی، اداری و مالی مربوط به وی امکان دسترسی دراختیارنیست و یا اطلاعات وارد شده قدیمی و یا غلط درج شده است. مطمئن باشید کوچکترین اطلاعات شما بدون هماهنگی با خودتان دراختیار هیچ شخص یا مرجعی قرار
نمی گیرد. همچنین بزودی پست الکترونیکی دانشگاه نیز برای دانشجویان ایجاد و نحوه دریافت شناسه از طریق وب سایت به اطلاع شما خواهد رسید. البته ممکن است این سرویس ابتدا به دانشجویان سال های بالاتر ارائه و به مرور در اختیار همه دانشجویان قرار داده شود.
10.    در صورتی که حقوق آموزشی و تحصیلی شما تضییع شد و افرادی با شما برخورد مناسب نداشتند، موضوع را صادقانه با همکاران، مدیران و یا مدیر دانشجویی فرهنگی در میان بگذارید. مطمئن باشید همه همکاران حامی شماهستند و نهایت تلاش خود را برای کمک به شما انجام خواهند داد. برای ایجاد ارتباط با مسئولین دانشگاه سامانه ای راه اندازی شده است که از طریق وب سایت دانشگاه اطلاع رسانی می شود.
11.    اینجانب و همه همکاران ازپیشنهادات و انتقادات عزیزان استقبال می کنیم و آماده شنیدن آنها هستیم. درصورت تمایل می توانید نظرات خود را از طریق بخشی که در وب سایت دانشگاه ایجاد گردیده و بزودی اطلاع رسانی می شود با اینجانب و سایر مدیران و مسئولان مربوط درمیان بگذارید. مشتاقانه آماده دریافت نظرات شما هستم.

در نهایت با الهام از کلام الهی " فَإِنَّ الذِّکْرَی تنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ" با تاکید مجدد یک نکته مهم،سخن را به پایان رسانده و پیشا پیش از طولان شدن آن نیز پوزش می خواهم. عزیزان،آموخته ها، مشاهدات، تجارب و آنچه در زندگی روزمره بدست می آورید را کم ارزش ندانید. تا حد ممکن این مشاهدات را بصورت خاطرات در دفترچه ای ثبت کنید و در صورت امکان آن را در وبلاگ مخصوص منتشر و در اختیار همگان قرار دهید. بخاطر داشته باشید که آنچه شما امروز مشاهده می کنید ممکن است برای دوستان، آشنایان، همکاران ومیلیون ها ایرانی حکم اطلاع رسانی و یا کمک از منظر و دیدگاه دیگر باشد. ممکن است شما از برخی نیازهای جامعه و اطراف خود آگاهی داشته باشید که برای دیگران ارزشمند باشد. لذا این یادداشت ها و مشاهدات شما می توانند منبع ارزشمندی برای دیگران باشد و از طرفی می توانید فراز و نشیب های تحصیلی تان را ارزیابی کنید و ضمناً تجارب تلخ و شیرین آن را به دوستان دیگرتان و در آینده به فرزندانتان نیز بازگو کنید. بعلاوه این یادداشتها درآینده راهنما و منبع ارزشمندی درزندگی وفعالیتهای علمی شما خواهد بود. انشاءالله.

شاد و موفق باشید_ناصر شمس

  • نوشته شده
  • در سه شنبه 28 شهريور 1396
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در سه شنبه 28 شهريور 1396
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh