چهارشنبه 30 مهر 1404
En
معرفی
پیشینه دانشگاه
معرفی شهر تبریز
رؤسای مراکز استان
حوزه ریاست
بیوگرافی ریاست دانشگاه
دبیرخانه نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت
دفتر ریاست و روابط عمومی
اداره امور دانشجویان شاهد و ایثارگر
مرکز رشد واحدهای فناوری
آزمایشگاه مرکزی
مدیریت امور حقوقی، قراردادها و پاسخگویی به شکایات
هسته گزینش
مدیریت حراست
واحدهای ستادی
معاونت آموزشی
معاونت پژوهشی، فناوری و ارتباط با صنعت
معاونت اداری،مالی و مدیریت منابع
معاونت فرهنگی و دانشجوئی
مراکز تابعه
دانشکده شماره 1 تبریز
آموزشکده شماره 2 تبریز
آموزشکده الزهرا (س) تبریز
آموزشکده کشاورزی مراغه
آموزشکده الزهرا (س) مراغه
آموزشکده اهر
آموزشکده سراب
آموزشکده میانه
گروه های آموزشی
گروه برق و کامپیوتر
گروه علوم مهندسی
گروه ساختمان و معماری
گروه علوم انسانی
گروه علوم پایه
کارگاه ها و آزمایشگاه ها
گروه برق
گروه کامپیوتر
گروه مکانیک (علوم مهندسی)
گروه عمران
گروه علوم پایه
گروه تربیت بدنی
اشخاص
هیئت علمی
کارکنان
پایگاه خبری
ارتباط با دانشگاه
تلفن های دانشگاه
ارتباط با ریاست
فرم تکریم ارباب رجوع
سامانه ها
سامانه آموزشی بوستان
سامانه آموزش مجازی سمیاد
سامانه کارآموزی بهکاد
سامانه تغذیه و خوابگاه دانشجویان (سماد)
سامانه پرسنلی (حقوق و دستمزد)
سامانه اتوماسیون اداری
سامانه کتابخانه دیجیتال دانشگاه
سامانه آموزش مجازی کارکنان
سیستم حضور و غیاب
پیوندها
تاریخ :
چهارشنبه 30 مهر 1404
کد
2227
لینک کوتاه
:
بازدید میدانی مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم از دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی
در چارچوب برنامههای نظارتی و سیاستگذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر نژاد ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت عتف، روز سهشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۴، از دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی بازدید به عمل آورد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی، در این بازدید میدانی که با هدف بررسی چالشها، ظرفیتها و نیازهای این دانشگاه تراز اول در نظام آموزش عالی حرفهای کشور انجام شد، دکتر احد بهشتی اصل، رئیس دانشگاه ملی مهارت واحد آذربایجان شرقی، ضمن خیرمقدم، میزبان مدیرکل وزارت علوم بود.
دکتر بهشتی اصل در ابتدای این نشست، با تشکر از توجه وزارت علوم به نقش محوری دانشگاههای مهارتی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور، به تبیین مهمترین اولویتها و دغدغههای دانشگاه تحت مدیریت خود پرداخت. وی بر این نکته تأکید کرد که دانشگاه ملی مهارت به عنوان نهادی پیشرو در آموزشهای کاربردی و حرفهای، نیازمند پشتیبانی همهجانبه برای تحقق هرچه بیشتر اهداف تأسیس خود است.
در طی این جلسه مفصل که با بازدید از بخشهای مختلف دانشگاه همراه بود، محورهای متعددی مورد بحث و تبادل نظر دقیق قرار گرفتند.
دکتر بهشتی اصل با اشاره به شتاب روزافزون تحولات فناوری در عرصههای مختلف صنعت، بر لزوم بهروزرسانی مستمر تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه تأکید نمود. وی تصریح کرد: برای تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآفرین که بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشد، باید کیفیت آموزش در بالاترین سطح ممکن قرار گیرد. این امر مستلزم فراهم آوردن محیطی پویا و مجهز به آخرین فناوریها است تا دانشجویان در بستری کاملاً عملی و مشابه محیطهای کاری واقعی، مهارتهای لازم را کسب نمایند. در این بخش، راهکارهای اجرایی برای تعامل سازنده با صنایع بزرگ استان و کشور به منظور مشارکت در تجهیز و بهروزرسانی امکانات نیز به طور مفصل بررسی شد.
رئیس دانشگاه ملی مهارت آذربایجان شرقی، موضوع جذب و استخدام نیروی انسانی کارآمد و متخصص را یکی از کلیدیترین نیازهای دانشگاه برشمرد. وی توضیح داد که مدیریت صحیح منابع مالی، فیزیکی و تجهیزات پیشرفته، نیازمند افرادی با تخصص و تجربه کافی است و محدودیتهای موجود در این زمینه میتواند مانعی جدی در راه بهرهوری کامل از امکانات دانشگاه باشد.
دکتر نژاد ابراهیمی نیز بر این مهم صحه گذاشته و قول مساعد برای پیگیری این درخواست در سطح وزارتخانه را داد.
یکی از بخشهای مهم این گفتوگو، بررسی راهکارهای عملیاتی کردن مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید بود. دکتر بهشتی اصل با تشریح ظرفیتهای دانشگاه در حوزههای فناورانه و دانشبنیان، خواستار تسهیل فرآیندهای همکاری با شرکتهای دانشبنیان و صنایع شد. بر اساس این مواد قانونی، دانشگاهها میتوانند با ایجاد شرکتهای خلاق و دانشبنیان، به تجاریسازی تحقیقات و تولید ثروت از علم بپردازند. طرفین بر سر تشکیل کارگروهی مشترک برای تسریع در اجرای این مواد در دانشگاه ملی مهارت به توافق اولیه رسیدند.
رئیس دانشگاه با اشاره به ماهیت ویژه آموزشهای مهارتی، خواستار بازنگری در شیوهنامههای ارتقای مرتبه علمی اساتید شد. وی ابراز داشت: معیارهای فعلی ارتقای اساتید بیشتر بر پژوهشهای نظری و انتشار مقالات متمرکز است، در حالی که رسالت اصلی دانشگاه ملی مهارت، تربیت نیروی انسانی کارآمد و تولید فناوریهای کاربردی است. بنابراین، لازم است معیارهایی مانند ثبت اختراع، طراحی نمونههای صنعتی، ارتباط موثر با صنعت و کیفیت آموزشهای عملی نیز به عنوان شاخصهای اصلی ارتقا مد نظر قرار گیرند. دکتر نژاد ابراهیمی با پذیرش این منطق، قول دادند موضوع در شورای سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم مطرح گردد.
یکی از مهمترین درخواستهای مطرح شده در این جلسه، هدایت بخشی از اعتبارات اختصاصی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دانشگاه ملی مهارت برای تأسیس و راهاندازی آزمایشگاهها و کارگاههای پیشرفته بود. دکتر بهشتی اصل تأکید کرد که ایجاد چنین مراکزی، متناسب با نیازهای فناورانه صنعت و جامعه، نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش میانجامد، بلکه بستری برای تحقیقات کاربردی و حل مشکلات تولیدی صنایع منطقه خواهد بود.
در پایان، بر ضرورت اصلاح و بازنگری در نظام نظارت و ارزیابی وزارت علوم از دانشگاه ملی مهارت تأکید شد. مقرر گردید با در نظر گرفتن ماهیت «آموزش عالی حرفهای» و مأموریتهای ویژه این دانشگاه، شاخصهای ارزیابی جدیدی طراحی شود که انعطافپذیر، عادلانه و منطبق با اهداف تأسیس دانشگاه باشد. این امر به دانشگاه کمک میکند تا بدون دغدغه شاخصهای کمّی سنتی، بر کیفیسازی آموزش و توسعه فناوری متمرکز شود.
دکتر نژاد ابراهیمی در پایان این بازدید، از حسن استقبال و ارائه دقیق مسائل توسط مدیریت دانشگاه تقدیر کرد و قول مساعد داد تا تمامی موارد مطرح شده در سطح وزارت علوم با دقت و اولویت پیگیری گردد. ایشان دانشگاه ملی مهارت واحد استانی آذربایجان شرقی را نمونهای موفق و پیشرو در نظام آموزش عالی حرفهای کشور خواند و حمایت همهجانبه از آن را برای الگوسازی در سطح ملی ضروری دانست.
شایان ذکر است که این بازدید میدانی، گامی مثبت در جهت تقویت ارتباط وزارت علوم با دانشگاههای مهارتی و رفع موانع پیش روی آنان ارزیابی میشود و انتظار میرود با پیگیریهای بعدی، شاهد تحولات چشمگیری در راستای تقویت هرچه بیشتر این نهاد علمی-فناورانه باشیم.
نوشته شده
در
چهارشنبه 30 مهر 1404
ساعت
10
توسط
روابط عمومی
ویرایش شده
در
چهارشنبه 30 مهر 1404
ساعت
10
توسط
روابط عمومی
نظرات شما
نام
نام خانوادگی
ایمیل
کد امنیتی
نظر خود را درباره این مطلب بیان بفرمائید
لطفا صبر کنید...