دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
flag
تاریخ : چهارشنبه 21 آبان 1393
کد 294

نامه رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای خطاب به استاندار محترم و کلیه روسا و مدیران کل استان آذربایجان شرقی :

دکتر جعفر احمدی شالی رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای با نگارش نامه ای خطاب به استاندار محترم و کلیه روسای سازمان ها و مدیران کل استان، آنها را در جریان فعالیت ها و رسالت خطیر دانشگاه فنی و حرفه ای قرار دادند. متن این نامه که به بیش از 140 نفر از مدیران ارشد استان فرستاده شده است به شرح زیر می باشد:

نامه رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای خطاب به استاندار محترم و کلیه روسا و مدیران کل استان

آذربایجان شرقی :

دکتر جعفر احمدی شالی رئیس منطقه یک دانشگاه فنی و حرفه ای با نگارش نامه ای خطاب به استاندار محترم و

کلیه روسای سازمان ها و مدیران کل استان، آنها را در جریان فعالیت ها و رسالت خطیر دانشگاه فنی و حرفه ای

قرار دادند. متن این نامه که به بیش از 140 نفر از مدیران ارشد استان فرستاده شده است به شرح زیر می باشد:

با سلام و احترام ؛

                مستحضرید­ دانشکده­ها ­و ­آموزشکده­های فنی و ­حرفه­ای با بیش از 40 سال سابقه فعالیت، از اوّلین مراکز

آموزش عالی کشور محسوب می­شوند که در تداوم مسیر تحصیلی دوره متوسطه فنی­و­حرفه­ای نظام آموزش­های ­

رسمی­کشور ­با ­بهره­گیری از آموزش­های نظری و عملی در زمینه آموزش و تربیت تکنسین ماهر و کارآمد خدمات

آموزشی و پژوهشی خود را ارائه نموده و فارغ التحصیلان آن علاوه بر داشتن توانایی علمی، از مهارت­های عملی و

کاربردی لازم برخوردار می­باشند به نحوی که اکثر آنها در زمینه­های مربوط به رشته تحصیلی خود جذب بازارکار­

شده و به اصطلاح «آچار به­دست» می­باشند.

در خرداد ماه سال 1390 به استناد ماده 23 برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور و بند 110 ماده واحده قانون بودجه

سال 1390 مجلس­شورای اسلامی، دانشکده­ها و آموزشکده­های فنی و حرفه­ای از وزارت آموزش و پرورش منفک

و تحت عنوان دانشگاه فنی و حرفه­ای به عنوان تنها دانشگاه متولی آموزش عالی مهارتی به وزارت علوم،

تحقیقات و فناوری ملحق گردید.

هر دانشگاهی ماموریتی­دارد و در ابعاد کلان این ماموریت­ها به دو دسته تقسیم می­شود:

الف- دانشگاه­های عرضه محور به معنای تولید علم و ارائه تئوری­های نظری و کاربردی

ب- دانشگاه­های کارآفرین و تقاضامحور

رسالت اصلی دانشگاه فنی و حرفه­ای به عنوان یک دانشگاه کارآفرین و تقاضامحور تربیت تکنسین ماهر و نیروی

 موردنیاز بازار­کار می­باشد. درحال­حاضر این دانشگاه در استان آذربایجان­شرقی دارای8 آموزشکده (3 آموزشکده

در تبریز، 2 آموزشکده در مراغه، یک آموزشکده در میانه، یک آموزشکده در سراب، یک آموزشکده در اهر) بوده

که بیش از 7000 دانشجو در این آموزشکده­ها در 28 رشته کاردانی و 6  رشته کارشناسی مشغول به تحصیل می­

باشند.

ستاد مرکزی این دانشگاه در استان، آموزشکده شماره یک واقع در آخر خیابان منظریه-جنب لشگر 31 عاشورا

می­باشد. به جهت عدم اطلاع­رسانی مناسب، اغلب این مجموعه را با سازمان فنی و حرفه­ای وابسته به وزارت

 تعاون، کار و رفاه اجتماعی­که متولی دوره­های مهارتی کوتاه مدت می­باشد اشتباه گرفته و همین موضوع سبب

گردیده ظرفیت­ها و پتانسیل­های بالقوه این آموزشکده­ها در سطح استان ناشناخته بماند.

در زیر به برخی از فعالیت­ها و عملکرد این دانشگاه در سطح استان طی دو ماه اخیر اشاره می­گردد:

 

 

 


الف- هدفمند نمودن دوره­های آموزشی:

نظر به­اینکه حدود 70 درصد دوره­های آموزشی رشته­های فنی من­جمله مکانیک، برق، عمران و ... در آموزشکده­

های فنی و حرفه­ای بصورت کارگاهی و مهارتی و صرفاً 30 درصد آن بصورت تئوری و نظری برگزار می­گردد

ترتیبی اتخاذ گردیده با توجه به تجهیزات پیشرفته در کارگاهها و وجود استاد­کاران ماهر در دانشگاه، دوره­های

آموزشی برگزارشده منجر به تولید قطعات مورد نیاز صنایع استان گردد و سعی شده است در برگزاری کلاس­های

کارگاهی از شاغلین در صنایع نیز بهره گرفته شود.

در فاز اوّل و حسب برگزاری نشست­ها و جلسات تخصصی با شرکت­های تراکتورسازی و ایدم برخی قطعات که

امکان تولید آنها میسّر می­باشد شناسایی گردیده است.

پایین بودن بهای تمام شده قطعات تولیدی می­تواند از ویژگی­های همکاری فیمابین صنعت و دانشگاه در این

زمینه باشد.

ب- راه­اندازی خط تولید تجهیزات پزشکی در دانشگاه:

از آنجائیکه فارغ­التحصیلان آموزشکده­های دانشگاه فنی و حرفه­ای به جهت نوع آموزش­های تعریف شده،

سریعتر جذب بازارهای کار می­شوند با اعلام فراخوان، برخی از فارغ­التحصیلان این مجموعه را گردهم آورده و به

آنها سوله و مکان مناسبی جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال اختصاص داده شد. همین اقدام منجر به راه­اندازی

خط­تولید تجهیزات پزشکی گردید که امید است با این اقدام بخشی از نیازهای جامعه پزشکی استان پاسخ داده

شود.

ج- ایجاد نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه فنی و حرفه­ای:

باعنایت به اینکه سایت اصلی دانشگاه فنی و حرفه­ای در استان آذربایجان­شرقی حدود 10 هکتار فضا دارد و از

کارگاه­های متعدد تشکیل شده است، با هدف استفاده بهینه از فضا و امکانات مجموعه، سوله­ای جهت ارائه

دستاوردهای فارغ­التحصیلان این دانشگاه اختصاص داده شده است که با ملاحظه آن می­توان به بخشی از

پتانسیل و توانمندیهای بالای این مجموعه پی­برد.

 

د- ورود دانشگاه به موضوع پدافند غیرعامل:

این مرکز با تشکیل مجموعه­ای توانمند توانسته است در حوزه پدافند غیرعامل از جمله تدوین راهبرد عملیاتی

دفاع در فضای سایبری و برگزاری کارگاههای آموزشی و امکان­سنجی و پایش میزان نفوذپذیری در شبکه­های

صنعتی و غیره گام بردارد بطوریکه بنابه پیشنهاد مدیرکل محترم پدافند غیرعامل استانداری مقرر گردیده این

مرکز بعنوان مجری دوره­های پدافند غیرعامل درسطح استان معرفی گردد.

 


و- ارائه مدل بودجه­ریزی برمبنای فعالیت برای اوّلین بار در کشور:

باتوجه به بخشنامه بودجه سال1393 و تاکید بر بودجه­ریزی عملیاتی، دانشگاه فنی و حرفه­ای توانست بعنوان

اوّلین دانشگاه در سراسر کشور بودجه­ریزی بر مبنای فعالیت را تهیه، تدوین و ارایه نماید. محاسبه بهاء تمام شده

دانشجویان به تفکیک کاردانی و کارشناسی و به تفکیک168 دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور از ویژگی­

های بارز این نوع بودجه­ریزی می­باشد و درحال حاضر این دانشگاه می­تواند در جهت استقرار سیستم بودجه­ریزی

بر مبنای فعالیت و عملکرد دولت محترم را یاری نماید.

شایان ذکراست لازمه انجام بودجه­ریزی عملیاتی، استقرار سیستم­ها  و زیرسیستم­های نرم­افزاری و سخت­افزاری

می­باشد که خوشبختانه این مدل درطول مدت 4 ساله طراحی گردیده و آماده ارائه خدمات به کلیه سازمان­ها،

نهادها و ادارات در سطح استان و کشور می­باشد.

هـ- برگزاری کارگاههای توانمندسازی فارغ التحصیلان مشتاق­کار:

بنابه فرمایش مقام معظم رهبری کار بدون علم، کم اثر و علم بدون کار بی­اثر است.

مستحضرید چندین برابر دانشجویان شاغل به تحصیل، فارغ­التحصیلان جویای کار درکشور و استان وجود دارد.

غفلت از نوع  و روش آموزش­های مهارت محور در مراکز آموزش­عالی سبب گردیده دانشگاهها اغلب فارغ­

التحصیلانی را به جامعه تحویل دهند که بعلّت عدم داشتن مهارت و یا عدم نیاز به تخصص آنها بیکار بمانند.

افتخار دانشگاه فنی و حرفه­ای براین است که فارغ­التحصیلان آن بیکار نبوده و سریع جذب بازار می­شوند. انجام

پروژه­های بزرگ نیازمند تکنسین­های بزرگ و­کاردان می­باشد بنابراین این مجموعه در اقدامی نسبت به راه­اندازی

مرکز آموزش­های آزاد و خاص اقدام نموده و قصد دارد با برگزاری دوره­های مهارتی و بازآموزی نسبت به

توانمندسازی فارغ التحصیلان دانشگاهها در سطح استان اقدام نماید.

ضمناً این مجموعه در راستای تحقق سیاست­های «علم و فناوری» ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری با تشکیل

هسته­های متعدد علمی در زمینه­های مختلف از جمله طراحی و ساخت موتور بدون سوخت، پهباد، ربات هوشمند

پرنده، شارژ خورشیدی، موس   بلوتوث­دار، کی­بورد بلوتوث­دار و ... اقدام نموده که گزارش تکمیلی آن متعاقباً به

استحضار خواهد رسید.

 

 


  • نوشته شده
  • در چهارشنبه 21 آبان 1393
  • ساعت 12
  • توسط روابط عمومی
  • ویرایش شده
  • در چهارشنبه 21 آبان 1393
  • ساعت 01
  • توسط روابط عمومی
نظرات شما
captcha refresh